FREEDOM
ON THE NET
2015

Z Freedom
House

Angola

‘ 2014 ‘ PAIEE  Population: 22.4 million

Internet Freedom Status Plfrr:Iey P;r’::}y Internet Penetration 2014: 21 percent
Obstacles to Access (0-25) e 14 Social Media/ICT Apps Blocked: No
Limits on Content (0-35) - 3 Political/Social Content Blocked: No
Violations of User Rights (0-40) | 16 17 | Bloggers/ICT Users Arrested: Yes
TOTAL* (0-100) 38 39 Press Freedom 2015 Status: Not Free

* 0=most free, 100=least free

Key Developments: June 2014 — May 2015

In May 2015, defamation charges against investigative journalist and blogger Rafael
Marques de Morais culminated in a guilty verdict, which carried a six-month suspended
prison sentence and an order to remove all copies and references of the offending mate-
rial from the country and the internet (see Content Removal and Prosecutions and De-
tentions for Online Activities).

Throughout 2014, members of a Facebook group called Central Angola 7311 organized
via text message a series of flash mob demonstrations at government ministries to pro-
test restrictions on freedom of expression and assembly (see Digital Activism).

The authorities increasingly targeted critical comments posted on social media platforms,
arresting one user for a Facebook post in April 2015 (see Prosecutions and Detentions
for Online Activities).

In June 2015, leaked emails from the surveillance company Hacking Team revealed efforts
by Angola’s intelligence agency to acquire Hacking Team’s notorious Remote Control Sys-
tem (RCS) sometime in 2013 (see Surveillance, Privacy, and Anonymity).

The critical news blog Maka Angola was attacked and taken down for several days at a
time in the lead-up to the criminal defamation case against the outlet's owner, Rafael
Marques de Morais (see Technical Violence).

www.freedomhouse.org



FREEDOM Angola
ON THE NET
2015

Introduction

Angola boasts one of the largest mobile telecommunications markets in sub-Saharan Africa as a
result of heavy government investments to improve access to information and communication tech-
nologies (ICTs) since 2005, leading to a steady increase in internet access via mobile devices, mainly
in urban areas. Nonetheless, extreme income inequality, high costs, and poor infrastructure outside
of major cities are major obstacles to ICT access for poorer Angolans who mostly live in rural areas.

Despite progress in ICT development, the telecom sector is effectively under state control, with high
ranking government officials owning large shares of the major telecommunications service providers.
Further, the president has legal powers to control and punish internet service providers (ISPs) for
unspecified offenses under the 2011 Law on Electronic Communications and Information Company
Services.

Political rights and civil liberties are tightly restricted by the ruling party under President José Edu-
ardo dos Santos, who has been in power for over 35 years. While the government did not block ac-
cess to online content or communication applications during the coverage period, the government
seemed increasingly intent on cracking down against online dissent through legal and extralegal
means. In April 2015, one Facebook user was arrested for a post that had recounted the user’s abuse
at the hands of a military general. He was held in a military prison without charges and released a
week later only after he agreed to take down the offending post. In May 2015, ongoing defama-
tion charges against investigative journalist and blogger Rafael Marques de Morais culminated in

a guilty conviction, which carried a six-month suspended prison sentence and an impossible order
to remove all copies and references of the investigative expose on the internet. In the lead-up to
his court case, de Morais's critical news blog Maka Angola was attacked and taken down for several
days at a time.

Meanwhile, surveillance of online communications remained a concern, particularly following leaked
emails from the surveillance company Hacking Team, which revealed efforts by Angola’s intelligence
agency to acquire Hacking Team's notorious Remote Control System (RCS) sometime in 2013.

Obstacles to Access

Internet and mobile phone penetration increased incrementally from 2013 to 2014, hindered largely
by high costs and poor infrastructure that limit access primarily in urban areas. Senior government
officials have direct and indirect shareholder participation in many Angolan ICT companies, providing
the government with some level of control over the sector, while the 2011 Law on Electronic Communi-
cations empowers the president to control the ICT sector at will.

Availability and Ease of Access

Access to ICTs in Angola has improved markedly with increasing investments in the telecommuni-
cations sector since the end of the country’s decades-long civil war in 2002. In 2014, internet use in
Angola reached a penetration rate of 21 percent, up from 19 percent in 2013, according to the latest
available data from the International Telecommunications Union (ITU).! Access to mobile phones

1 International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet, 2000-2014," http://bit.ly/1cblxxY.

2 www.freedomhouse.org


http://bit.ly/1cblxxY

FREEDOM Angola

ON THE NET

2015
is much higher with a penetration rate of over 63 percent in 2014, slightly up from 62 percent in
2013,2 and over 12 percent of Angolans have mobile broadband subscriptions. Meanwhile, fixed-line
broadband subscriptions remain very low with a penetration rate of only 0.4 percent in 2014 and
are largely concentrated in the capital city, Luanda, due to the country’s high poverty rate and poor
infrastructure in rural areas.?

High costs are the main hindrance to increasing ICT access for the majority of Angolans whose me-
dian annual per capita income was US$720.* For those able to access the internet in urban areas,
subscriptions start at US$50 per month but can cost as high as US$100 per month for connections
via satellite or WiMax. Unlimited internet subscriptions cost an average of US$150 per month, while
USB dongle devices that provide wireless access cost between US$50 and $60. Consequently, less
than 8 percent of Angolan households have internet access at home.> Mobile internet packages
come at a monthly cost of about US$45, while internet cafes charge approximately US$1 for 30 min-
utes. Due to these high prices, most internet users in Luanda go online at their workplaces.

In rural areas, voice and data services can be twice as expensive and of much poorer quality, subject
to frequent cuts and extremely slow connection speeds as a result of poor infrastructure. According
to the latest data from Akamai’s “State of the Internet” report, average broadband connection speed
in Angola is 2.0 Mbps (compared to a global average of 3.9 Mbps). ¢ ICT access is further hindered
by the country’s fractured electricity system that serves less than 40 percent of the population, most-
ly in urban areas.’

Restrictions on Connectivity

There were no restrictions on connectivity to internet or mobile phone networks reported during the
coverage period.

Angola’s domestic backbone is currently comprised of microwave, VSAT, and fiber-optic cables. Con-
nection to the international internet goes through the West Africa Cable System (WACS) and South
Atlantic 3 (SAT-3) cable, the latter of which is operated by the state-owned Angola Telecom, which
may enable the government to partially control internet connectivity if desired.®

In 2014, Angola began construction on the South Atlantic Cable System (SACS), a submarine fi-
ber-optic cable connecting Brazil and Angola that aims to reduce the bandwidth costs associated
with the distance that internet traffic currently has to travel from Europe and the United States.® Con-
struction of SACS is expected to be completed by late 2016.

2 International Telecommunication Union, “Mobile-Cellular Telephone Subscriptions, 2000-2014," http://bit.ly/1cblxxY.

3 International Telecommunication Union, “Fixed (Wired)-Broadband Subscriptions, 2000-2014," http://bit.ly/1cbIxxY.

4 Glenn Phelps and Steve Crabtree, “Worldwide, Median Household Income About $10,000," Gallup World, December 16,
2013, http://bit.ly/1j9SsIK.

5 International Telecommunication Union, "Angola Profile (latest data available: 2013)," ICT-Eye, accessed August 1, 2014,

http://bit.ly/INEnLHk.
6 Akamai, "Average Connection Speed,” Map Visualization, State of the Internet, Q4 2014 (2015), accessed May 29, 2015,
http://akamai.me/1LiS6KD.

7 World Bank, "Access to electricity (% of population),” accessed July 31, 2014, http://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.
ACCS.ZS.

8 “Sistema de Cabos da Africa Ocidental entra na fase final,” [Cable system in Western Africa in final phase] Portalangop,

October 27, 2012, http://bit.ly/1ZdV7BZ.

9 NEC, "Angola cables to build the world’s first submarine cable across the South Atlantic,” press release, November 4, 2014,

http://bit.ly/IMfbXgw.

3 www.freedomhouse.org


http://bit.ly/1cblxxY
http://bit.ly/1cblxxY
http://bit.ly/1j9SsIK
http://bit.ly/1NEnLHk
http://akamai.me/1LiS6KD
http://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.ZS
http://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.ZS
http://bit.ly/1ZdV7BZ
http://bit.ly/1MfbXqw

FREEDOM Angola
ON THE NET
2015

ICT Market

Senior government officials have direct and indirect shareholder participation in many Angolan com-
panies, including ISPs and mobile phone providers, providing the government with some level of
control over the ICT sector. For one, the state oil company, Sonangol, owns 3 of the country’s 18 ISPs
(MSTelcom, Nexus, and ACS) and is a major shareholder in 2 other companies—UNITEL and Angola
Cables, the former of which is the country’s largest ISP° The national telecom company, Angola Tele-
com, an ISP itself, is also a major shareholder in Angola Cables, with 51 percent. 1*

Mobile phone services are provided by two private operators, UNITEL and Movicel, both of which
have indirect ownership ties to the government. For example, 75 percent of UNITEL, the larger mo-
bile phone operator with 80 percent of the market,*? is held by three entities: state-owned Sonangol;
a business venture run by the president’s lieutenant general,'* Leopoldino do Nascimento; and the
president’s billionaire daughter, Isabel dos Santos, according to investigative reports. Both the gen-
eral and Ms. dos Santos sit on the board of UNITEL.*

Meanwhile, 80 percent of Movicel is split between five ostensibly private Angolan companies—
Portmill Investimentos e Telecomunicac¢des with 40 percent, Modus Comunicare with 19 percent,
Ipang-Industria de Papel e Derivados with 10 percent, Lambda with 6 percent, and Novatel with 5
percent—that have majority shareholders who are senior officials within the president’s office. For
example, the majority shareholders of the Angolan investment company Lambda include Minister of
Telecommunications and Information Technologies José Carvalho da Rocha, his deputy, and mem-
bers of both their families.’® The remaining 20 percent of Movicel's capital is held by two state enter-
prises, Angola Telecom and Empresa Nacional de Correios e Telégrafos de Angola, with 18 percent
and 2 percent, respectively.’®

The 2011 Law on Electronic Communications and Information Company Services further enhanc-

es the government's ability to control the country’s ICT sector.’” On paper, the law aims to ensure
that ICTs in Angola are developed to play a fundamental role in ensuring citizens’ universal access
to information, transparency in the public sector, and participatory democracy. It also sets broad-

er goals of poverty alleviation, competitiveness, productivity, employment, and consumer rights.®
Nevertheless, this legislation includes several provisions that, if implemented with bad intentions,
can threaten online freedom.'® In particular, the law’s provision for universal access to information is
dependent upon the state’s responsibility “in the creation and promotion of conditions that enable

10 Sonangol’s telecom subsidiary, MSTelcom, discloses its full ownership of Nexus and ACS in: Sonangol Noticias, "9°
Aniversario da Mstelcom: Ligando o Pais e o Mundo,” August 2008, n® 17, Sonangol.

11 "Telecommunications in Angola,” Moses Malone, http://mosesmalone.ga/Telecommunications_in_Angola.
12 Instituto Angolana dos Comunicocoes , “Estatisticas,” http://bit.ly/1R0kxgqg.
13 The investment company: Portmill, Investimentos e Telecomunicagdes.

14 Kerry A. Dolan, “Isabel Dos Santos, Daughter Of Angola’s President, Is Africa’s First Woman Billionaire,” Forbes, January 23,
2013, http://onforb.es/1s19TrQ.
15 Rafael Marques de Morais, “The Angolan Presidency: The Epicentre of Corruption,” Maka Angola (blog), accessed October

20, 2015, http://bit.ly/1R0kDod.
16  Rafael Marques de Morais, “The Angolan Presidency: The Epicentre of Corruption,” Maka Angola (blog).

17  Assembleia Nacional, Lei das Comunicagdes Electrénicas e dos Servigos da Sociedade da Informacgéo (Lei n°® 23/11), art. 5.

18 Ministéro Das Telecomunicacoes e Tecnologias de Informacao, “The commitment of Angola in Communications and IT
sector according to the Recommendations of the World Summit on the Information Society,” (presentation, Geneva, Switzerland,
June 2013), http://bit.ly/ljemlIbh.

19 Miranda Law Firm, "Angola: Legal News," April-July 2011, http://bit.ly/1GxSrn7.

4 www.freedomhouse.org


http://mosesmalone.ga/Telecommunications_in_Angola
http://bit.ly/1R0kxgq
http://onforb.es/1s19TrQ
http://bit.ly/1R0kDod
http://bit.ly/1jemlbh
http://bit.ly/1GxSrn7

FREEDOM Angola

ON THE NET

2015
all citizens to access ICT."? Accordingly, the law enables the head of government to “intervene when
internet service providers jeopardize their social functions or there are situations that gravely com-
promise the rights of subscribers or users."?! Because the law does not define “the social functions”
or “situations” that could be compromised or the scope of intervention allowed, analysts believe that
the law empowers the president to control the ICT sector at will.

Regulatory Bodies

The Ministry of Post and Telecommunications (MCT) is responsible for oversight of the ICT sec-

tor, while the Angolan Institute for Communications (INACOM), established in 1999, serves as the
sector’s regulatory body. Reporting to the MCT, INACOM determines the sector’s regulations and
policies, sets prices for telecommunications services, and issues licenses. On paper, the regulatory
body was set up as an independent public institution with both financial and administrative auton-
omy from the ministry,?? though in practice, its autonomy is fairly limited. According to reports by
the ITU and World Bank, INACOM is not autonomous in its decision making process,? in part due to
the ministerial appointment of the director general who can be dismissed for any reason. In addition,
the MCT has been known to influence staff appointments, while other ministries are often involved
in sector policy, leading to politically influenced regulatory decisions.

Limits on Content

No websites were blocked during the coverage period, though government requests to remove content
from the internet were reported for the first time. An independent online news outlet received calls
from government officials with directives to tone down or refrain from reporting on certain issues.
Meanwhile, youth groups have increasingly flocked to Facebook to call for protests against government
corruption, reflecting a weakening culture of fear within civil society.

Blocking and Filtering

To date, there have been no known incidents of the government blocking or filtering ICT content in
Angola, and there are no restrictions on the type of information that can be exchanged through dig-
ital media technologies. Social media and communications apps such as YouTube, Facebook, Twitter,
and international blog-hosting services are freely available. Nevertheless, censorship of news and
information in the traditional media sphere is common, leading to worries that similar efforts to con-
trol the information landscape will eventually spillover to the internet. In a concerning development,
the independent online news outlet Club-K reported in July 2015 that the Angolan authorities had
been seeking technical assistance from North Korea to restrict access to critical websites.?*

20 Assembleia Nacional, Lei das Comunicagées Electrénicas e dos Servicos da Sociedade da Informacao (Lei n® 23/11), art. 5.

21 Assembleia Nacional, Lei das Comunicagées Electrénicas e dos Servicos da Sociedade da Informacgéo (Lei n® 23/11), art. 26, 2.
22 Russell Southwood, “The Case for ‘Open Access’ Communications Infrastructure in Africa: The SAT-3/WASC cable — Angola
case study,” Association for Progressive Communications, accessed August 30, 2013, 5, http://bit.ly/1N1sn80.

23 International Telecommunication Union, “Angola Profile (latest data available: 2013)."

24 "Regime ensaisa sistema para banir sites criticos,” Club-K, July 27, 2015, http://bit.ly/1JUHyfl.

5 www.freedomhouse.org


http://bit.ly/1N1sn8O
http://bit.ly/1JUHyfl

FREEDOM Angola
ON THE NET
2015

Content Removal

During the coverage period, government requests to remove content from the internet were report-
ed for the first time in Angola. In one case, the request was extralegal, originating from a military
general who arrested a Facebook user in April 2015 for a critical post about the general (see “Pros-
ecutions and Detentions for Online Activities”). The Facebook user was forced to take down the of-
fending post and to apologize in exchange for his release.?

In May 2015, a court found journalist Rafael Marques de Morais guilty of criminal defamation for his
2011 book implicating the Angolan military with torture and corruption in the country’s diamond in-
dustry (see "Prosecutions and Detention for Online Activities”). In addition to a six-month suspended
prison sentence, the court ordered all copies and references of de Morais's book to be removed on-

line.?® Given the impossibility of the task, observers believe the court intended to find a way to send

de Morais to prison later down the road.

Otherwise, there were no reported issues of intermediary liability for service or content providers.
Predominant state ownership of the majority of Angola’s news outlets likely preempts the need for
legal or administrative forms of censorship or content removal. According to an independent analyst,
however, the government has been known to deliberately take down its own content when the au-
thorities have wanted to prevent the public from accessing certain government information, such as
specific laws.

Media, Diversity, and Content Manipulation

As a result of low rates of ICT access, radio, television, and print outlets—which are subject to high
levels of government interference—remain the primary sources of information for the majority of
Angolans. The president and members of the ruling People’s Movement for the Liberation of Angola
(MPLA) party own and tightly control a majority of the country's media outlets, including those that
are the most widely disseminated and accessed. Of the dozen or so privately owned newspapers,
most are held by individuals connected to the government. The state media sector is comprised of
the only daily newspaper in the country, Jornal de Angola, the broadcasting company Rddio Nacional
de Angola, the Angolan Public Television (TPA), and the news agency Angop. All of these media out-
lets have websites of their own, none of which allow for comments from readers, enabling them to
maintain their role as government mouthpieces.

Independent news outlets critical of the government do exist, with Folha8 being the most prominent,
though its audience is reached primarily through its print publication. An online portal based in
Portugal launched in 2013, Rede Angola,? has become one of the main sources of alternative and in-
dependent online news on Angola, alongside the Maka Angola and Club-K news blogs. Nonetheless,
the online information landscape lacks diversity and is unable to represent a variety of groups and
viewpoints throughout the country due to both the concentration of internet access in urban areas
and the limited space for critical voices in Angola's general media sphere.

According to internal sources, some independent online news outlets receive regular calls from

25 Interview by Freedom House consultant in May 2015.

26  Paul Gallagher, “Celebrities join signatories calling on Angolan president to drop prosecution of blood diamonds author
Rafael Marques de Morais,” Independent, June 2, 2015, http://ind.pn/1hsfGbM.

27  Rede Angola website: http://www.redeangola.info/.

6 www.freedomhouse.org


http://ind.pn/1hsfGbM
http://www.redeangola.info/

FREEDOM Angola

ON THE NET

2015
government officials with directives to tone down or refrain from reporting on certain issues. For ex-
ample, in 2015, editors at the news blog, Rede Angola, reportedly received instructions from the au-
thorities not to publish any news about the ongoing defamation case against journalist and blogger
Rafael Marques de Morais.?®

Self-censorship is pervasive and commonly practiced by journalists in both state-run and private
print outlets, though bloggers and social media users are less reluctant to express criticism of the
president and ruling party. In the past few years, the internet and social media have become the last
frontier for independent voices, with journalists, activists and opposition parties increasingly turning
to digital platforms as a means to sidestep the country’s longstanding restrictions on traditional
media. Bloggers and internet users have been generally less fearful of expressing themselves and
discussing controversial topics online than they might be offline. Nevertheless, there have been an-
ecdotal reports of online self-censorship becoming more prevalent, reinforced by recent attacks on
online journalists (see “Intimidation and Violence").? In addition, taboo topics related to corruption,
abuse of power, land grabs, police brutality, and demolitions are often avoided.

The economic viability of independent outlets, both online and in print, is constrained by the lack

of advertising revenue from both state and private sources, since it is often denied to news outlets
that publish critical stories about the government. According to an Angolan media observer, the
independent news blog Rede Angola struggled to receive advertising revenue from both private and
public sources in 2014 and 2015 due to the critical cartoons it often publishes. It has only managed
to stay afloat through financing from its wealthy owner, an Angolan media mogul.

Digital Activism

Despite the limited diversity of online news and content in Angola, social media has become the
leading platform for citizens to criticize the government and react to alleged wrongdoings. Youth
groups in particular have increasingly flocked to Facebook to call for protests against government
corruption, reflecting a weakening culture of fear within civil society.*® Throughout 2014, members of
the Facebook group Central Angola 7311 (referring to March 7, 2011, the date of the first organized,
nonpartisan protest in 35 years) planned a series of flash mob demonstrations via text message at
government ministries to protest restrictions on freedom of expression and assembly. The authori-
ties quickly dispersed each protest within minutes, often with tear gas and other violent means, but
not before young protestors could document the protests (as well as the police response) through
video and photographs, which they subsequently posted online to garner further attention to their
movement.3! While the protests have yet to result in major political or social outcomes, Central
Angola 7311 members contend that their mobilization efforts are building a foundation for further
citizen activism.*?

28 Based on interviews with anonymous online journalists and editors.

29 Based on interviews with internet users and bloggers.

30 Central Angola 7311, website, http://centralangola7311.net/; Central Angola 7311:APagina, Facebook Cause Page, http://
on.fb.me/1VGCP7Y.

31 Luaty Beirao and Lucia Da Silveira, “Five minutes: The length of a protest in Angola,” The Observers, France 24, October 28,
2014, http://f24.my/1NpBSBP.

32 "Angola’s Flash Mobs," Africa Is A Country (blog), December 9, 2014, http://bit.ly/1LnV2kX.

7 www.freedomhouse.org


http://centralangola7311.net/
http://on.fb.me/1VGCP7Y
http://on.fb.me/1VGCP7Y
http://f24.my/1NpBSBP
http://bit.ly/1LnV2kX

FREEDOM Angola
ON THE NET
2015

Violations of User Rights

The Angolan government increasingly focused its attention on critical comments posted on social me-
dia platforms, arresting one user for a Facebook post in April 2015. Leaked Hacking Team emails in
July 2015 led to heightened concerns over unlawful surveillance of online and mobile communications.
Online activists and critical news outlets were targeted for harassment and technical violence.

Legal Environment

The Angolan constitution provides for freedom of expression and the press, and the country was
one of the first in Africa to enact a freedom of information law in 2002, though in practice, the gov-
ernment and authorities routinely flout these rights. In addition, stringent laws regarding state se-
curity and defamation run counter to constitutional guarantees, such as Article 26 of the 2010 state
security law that penalizes individuals who insult the country or president in “public meetings or by
disseminating words, images, writings, or sound” with prison sentences of up to three years.3®* The
2006 press law holds authors, editors, or directors of a publication criminally liable for libelous con-
tent.3* If the author does not reside in the country or the text is not signed, the law establishes the
circumstances in which the editor, director, or both may be held criminally responsible for grievous
content.>> Defamation is also a crime punishable by imprisonment, while politicians enjoy immunity
from all prosecution. Meanwhile, the judiciary is subject to considerable political influence, with Su-
preme Court justices appointed to life terms by the president and without legislative approval.

A Law on Electronic Communications and Services of the Information Society was enacted in Au-
gust 2011 that provides for citizens' rights to privacy and security online, among other provisions
regulating telecommunications. Nevertheless, the law also includes problematic aspects that may
infringe on internet access, such as enabling the president as the head of government to “intervene
when internet service providers jeopardize their social functions or there are situations that gravely
compromise the rights of subscribers or users” (see “ICT Market").3¢ Because the law does not define
“the social functions” or “situations” that could be compromised or the scope of intervention allowed,
analysts believe that the law empowers the president to control the ICT sector at will.

Prosecutions and Detentions for Online Activities

In the past year, the Angolan government increasingly focused its attention on critical comments
posted on social media platforms, arresting one user for a Facebook post in April 2015. The
Facebook post in question was the user's account of his abuse at the hands of a military general,
prompting the general to arrest the Facebook user for the post. Detained in a military prison without
charges,”” he was released a week later only after he agreed to take down the offending post.

In May 2015, the ongoing defamation charges against investigative journalist and blogger Rafael
Marques de Morais culminated in a guilty verdict, which carried a six-month suspended prison sen-

33 Human Rights Watch, "Angola: Revise New Security Law, Free Prisoners in Cabinda,” December 9, 2010, http://bit.

ly/1RvVD6tN.
34  Art. 71, 2, Assembleia Nacional, Lei de Imprensa (Lei 7/06), 2006, http:

35 Art. 71, 2, Assembleia Nacional, Lei de Imprensa (Lei 7/06), 2006.
36 Art. 71, 2, Assembleia Nacional, Lei de Imprensa (Lei 7/06), 2006, art. 26°, 2.
37 Maka Angola, Facebook Post, May 2, 2015, http://on.fb.me/10nDUm?2.

www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=179557.

8 www.freedomhouse.org


http://bit.ly/1RvD6tN
http://bit.ly/1RvD6tN
http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=179557
http://on.fb.me/1OnDUm2

FREEDOM Angola

ON THE NET

2015
tence and orders to remove all copies and references of his investigatory exposé from the country
and on the internet. De Morais had been initially charged in 2013 with nine counts of defamation
against military generals for his 2011 book that accused the Angolan military of crimes against hu-
manity in its dealings with the country’'s blood diamond industry, though his prominence as a blog-
ger likely inflamed efforts to silence him.3® While the trial could have resulted in a prison sentence of
up to nine years and over US$1 million in fines, the court’s absurd order to remove all references of
de Morais’s book from the internet was viewed by observers as an effort to imprison the journalist
later down the road, since it would be virtually impossible for de Morais to ensure compliance.

Surveillance, Privacy, and Anonymity

The government's ability to monitor and intercept the data and communications of Angolan citizens
without adequate oversight is a major concern, particularly among human rights activists and jour-
nalists, though the full extent of the government's surveillance capabilities and practices is unknown.
Sophisticated spyware discovered on an investigative journalist's laptop in 2013 that logged his ac-
tivities suggests that, at a minimum, the government engages in the targeted surveillance of select
individuals (see “Technical Attacks”).>

In June 2015, Wikileaks published leaked emails the Italian surveillance company Hacking Team,
which revealed efforts by Angola’s intelligence agency, SINSE, to acquire Hacking Team's notorious
Remote Control System (RCS) sometime in 2013.%° Sold to numerous repressive regimes around the
world, the RCS spyware has the ability to steal files and passwords and intercept Skype calls and
chats, among other malicious features. No further evidence surfaced as to whether the Angolan
government eventually purchased or installed the spyware.

An April 2013 investigative report by the independent online news outlet Club-K revealed plans by
intelligence and state security services to implement an electronic monitoring system that could
track email and other digital communications. According to Club-K, the sophisticated monitor-

ing equipment had been imported from Germany, and the deal included the services of German
technicians who would assist in the system’s installation on a military base in Cabo Ledo, home of
the Technical and Operational Battalion (Batalhdo Técnico Operacional-BATOPE).** In early 2014, an
anonymous researcher acquired corroborating information from military sources that the monitoring
system had been installed at the BATOPE base around September 2013.#? Further evidence surfaced
in November 2013 of at least one major ISP hosting a spyware system directly on its server, as part
of the German company setup. No new information regarding the surveillance system and its use
has since come to light.*3

Meanwhile, SIM card registration requirements announced in early 2015 threaten to constrain the
ability of mobile phone users to communicate anonymously. The strong presence of the state in the

38 Elena Pramesberger, "Angolan journalists Rafael Marques de Morais convicted of defamation,” International Press Institute

and IFEX, May 29, 2015, http://bit.ly/1L8BGkG.

39 Janet Gunter, “Digital Surveillance in Angola and Other “Less Important” African Countries,” Global Voices Advocacy,

February 26, 2014, http://bit.ly/1LjKxn4.

40 Daniel Finnan, “Kenyan government asked Hacking Team to attack dissident website,” Radio France Internationale, July 17,

2015, http://rfi.my/1jc5CVp.

41 "Alemaes montam sistema de escuta em Angola,” [Germans assembile listening system in Angola] Club-K, April 23, 2012,

http://bit.ly/1jen5gw.

42 Anonymous Freedom House researcher, March 2014.
43 According to FH interviews.

9 www.freedomhouse.org


http://bit.ly/1L8BGkG
http://bit.ly/1LjKxn4
http://rfi.my/1jc5CVp
http://bit.ly/1jen5gw

FREEDOM Angola

ON THE NET

2015
ownership structure of Angola’s telecoms, particularly of mobile phone operators, suggests that the
authorities are likely able to wield their influence over service providers and require ICT providers to
assist in the monitoring of communications, if desired. For instance, the top adviser to the head of
the Intelligence Bureau at the Presidency, General Leopoldino do Nascimento, is also the chairman
and shareholder of Unitel. Meanwhile, the head of the Intelligence Bureau, General Manuel Hélder
Vieira Dias “Kopelipa,” holds a majority share (about 59 percent) in Movicel.** The deputy CEO and
Chief Technology Officer of Unitel, Amilcar Safeca, is the brother of Aristides Safeca, the secretary
of ICTs who in turn is a shareholder of Movicel. Such interweaving of political and business interests
through family connections is compounded by the lack of rule of law.

Intimidation and Violence

Violence against journalists in the traditional media sphere is unfortunately common in Angola, and
online activists have been increasingly targeted. In 2014, youth movement protestors of the Central
Angola 7311 Facebook group routinely reported abuse and torture while in detention for their par-
ticipation in antigovernment protests.*® Online writers and investigative journalists, including Rafael
Marques de Morais, are also frequently subject to intimidation and attacks for their work, though no
incidents were reported during the coverage period.

Technical Attacks

Independent and diaspora news websites are frequently targeted by technical attacks, such as hack-
ing and denial-of-service (DoS) attacks, particularly during periods of political contestation. In 2015,
the critical news blog Maka Angola was attacked and taken down for several days at a time in the
lead-up to the criminal defamation case against the outlet's owner and investigative journalist, Ra-
fael Marques de Morais, who has been a frequent target of technical violence. In 2013, de Morais'’s
personal laptop was attacked with customized malware,* which international experts linked to a
multinational with strong ties to Angolan military officials.”

44 General Kopelipa openly represents Portmill, Investimentos e Telecomunicacdes, which holds 40 percent of Movicel. He is
also a co-owner of Banco Espirito Santo Angola which is a major Movicel investor as well. In 2010, journalist Rafael Marques
de Morais found in an investigation that Portmill had been set up by Gen. Kopelipa, Gen. Leopoldino do Nascimento and the
current vice-president of Angola, Manuel Vicente.
45  Luaty Beirao, “Protests in Angola: ‘Police are even torturing women now'," The Observers, France 24, November 27, 2014,
http://f24.my/1hsh6Df.
46 There is a detailed account of how the malware was discovered during an international conference. See: Michael Moynihan,
“Hackers are Spying On You: Inside the World of Digital Espionage,” Newsweek, May 29, 2013, http://bit.ly/1s29LJY.
47  Gunter, "Digital Surveillance in Angola and Other ‘Less Important’ African Countries.”

10 www.freedomhouse.org


http://f24.my/1hsh6Df
http://bit.ly/1s29LJY



