
UNITED STATES DISTRICT COURT  

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

 

 

RUTH SHALIT BARRETT, 

 

  Plaintiff, 

 

 v. 

 

ATLANTIC MONTHLY GROUP LLC,  

et al., 

 

  Defendants. 

 

Civil Action No. 22-49 (LLA) 

 

 

 

MEMORANDUM OPINION AND ORDER 

Plaintiff Ruth Shalit Barrett brings this action against Defendants Atlantic Monthly Group 

LLC (“The Atlantic”) and Donald Christopher Peck, Editor-at-Large for The Atlantic magazine.  

Ms. Barrett alleges that The Atlantic and Mr. Peck defamed her and portrayed her in a false light 

when they made statements regarding her professional background and an article she had written 

for the magazine (Counts One through Five).  ECF No. 22-1 ¶¶ 124-72.  She further alleges that 

Defendants breached their contract with her, both the implied covenant of good faith and fair 

dealing and two specific provisions of the agreement (Counts Six and Seven).  Id.  ¶¶ 173-207.  

Pending before the court is the Defendants’ Motion to Dismiss.  ECF No. 23.  For the reasons 

explained below, the court will grant the motion in part and dismiss Counts One, Six, and Seven.  

The remaining claims survive.   

I. Background 

A. Factual Background  

The following factual allegations from Ms. Barrett’s amended complaint, ECF No. 22-1, 

and the attachments to her amended complaint, ECF No. 20-2 to 20-9, as modified by ECF 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 1 of 38



2 

 

No. 22-2, are accepted as true for the purpose of evaluating the motion before the court.  Wright v. 

Eugene & Agnes E. Meyer Found., 68 F.4th 612, 619 (D.C. Cir. 2023).   

1. Ms. Barrett’s Professional History 

Ms. Barrett began working as a reporter for The New Republic magazine in the early 1990s 

after graduating from Princeton University.  ECF No. 22-1 ¶ 58.  At that time, she used her maiden 

name, Ruth Shalit, as her byline.  Id.  Within her first few years on the job, she published many 

feature-length stories and was hired to write political stories for The New York Times Magazine 

and GQ.  Id.   

In 1994 and 1995, Ms. Barrett came under fire for plagiarism in two articles in The New 

Republic.  Id. ¶¶ 59, 60.  First, Ms. Barrett had written a story “in which three sentence of 

biographical information and a quote” had been taken, without attribution, from a Legal Times 

article.  Id. ¶ 59.  The second article, a profile of Steve Forbes, “contain[ed] 29 words from a 

National Journal article” that were also unattributed to the original author.  Id.  The New Republic 

published corrections to each article.  Id. ¶ 60.  Ms. Barrett’s editors came to her defense, stating 

that “[t]he ‘plagiarism’ charges have been dealt with—and apologized for.”  Id.  These incidents 

sparked debate within the media industry “about what does and does not constitute plagiarism.”  

Id. ¶ 61.  Also in 1995, a factual error was discovered in an article Ms. Barrett had written for The 

New Republic about The Washington Post.  Id. ¶ 64.  The error was addressed “using the standard 

practice of . . . a post-publication correction.”  Id.   

Ms. Barrett worked at The New Republic for four more years until she departed in 1999.  

Id. ¶ 63.  None of Ms. Barrett’s articles from 1996-1999 were found to contain factual errors and 

The New Republic did not issue any corrections to her work in this time span.  Id. ¶ 64.   

For the next decade, Ms. Barrett worked in advertising, but also continued with journalism 

as a freelance writer for several national magazines and online publications.  Id. ¶ 65.  She 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 2 of 38



3 

 

published work in outlets including New York Magazine, The Wall Street Journal, and ELLE.  Id.   

Ms. Barrett describes herself at this time as “busy” and “thriving.”  Id.  In 2004, Ms. Barrett 

married and took her husband’s last name.  Id. ¶ 66.  She accordingly changed her standard byline 

from “Ruth Shalit” to “Ruth Shalit Barrett” or “Ruth S. Barrett.”  Id.  Ms. Barrett maintains a 

personal website that includes links to articles she has written, some of which include her “Ruth 

Shalit” byline.  Id.  Ms. Barrett “has never tried to disguise or disassociate herself from the two 

journalistic lapses . . . from her early 20s.”  Id.  

2. Writing and Editing of an Article Published in The Atlantic 

In late 2019, The Atlantic hired Ms. Barrett to write a long-form investigative article 

detailing the “efforts of affluent parents to use niche sports to give their already-privileged children 

further advantages in the competitive admissions process at elite colleges and universities.”  ECF 

No. 22-1 ¶¶ 1-3.  The eventual article, titled “The Mad, Mad World of Niche Sports Among Ivy 

League-Obsessed Parents” sparked the controversy that led to this lawsuit.  Id. ¶ 1.   

Ms. Barrett researched the story using a mix of empirical data and interviews with sources.  

Id. ¶ 3.  She relied on one “important confidential source: a Fairfield County sports mom identified 

in the Article and herein as Sloane.”  Id.  Sloane participated in Ms. Barrett’s reporting on the 

condition that she remain anonymous and that The Atlantic mask her identity such that neither she 

nor her family could be identified.  Id.  Ms. Barrett agreed to these terms, which were memorialized 

in a contract.  Id. ¶ 68.  Ms. Barrett’s editors at the magazine, including Mr. Peck, agreed to 

maintain Sloane’s anonymity.  Id. ¶ 6.   

Ms. Barrett sent her first draft of the story to her editor at the beginning of July 2020.  Id. 

¶ 1 n.1, 69.  Around that time, fact-checkers started reaching out to Sloane to verify the information 

in the article.  Id.  Sloane grew concerned that the article “was including too many specific details 

about her family” and would reveal her identity.  Id. ¶¶ 7, 9, 26.  Ms. Barrett relayed those concerns 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 3 of 38



4 

 

to her editor and requested that the magazine “remove or blur certain details in order to protect 

Sloane.”  Id. ¶¶ 7, 69.  The editor agreed to some “minor changes” that did not alleviate Sloane’s 

or Ms. Barrett’s concerns, and the editor “push[ed] Ms. Barrett to persuade Sloane to go ‘on the 

record’ as a named source.’”  Id. ¶ 71, see id. ¶¶ 7, 69.   

Sloane “became increasingly concerned” about what she thought was an “excessive level 

of detail” in the article, including the article’s description of her as a mother of three daughters.  

Id. ¶ 26.  In late August, Sloane texted Ms. Barrett asking her to remove the fact about her three 

children.  Id.  During phone calls around this same time, “Sloane and her husband told Ms. Barrett 

that they wanted the Article to say that they had a fourth child (a fictitious son) in order to give 

themselves some deniability.”  Id. ¶ 73, see id. ¶ 27.  Ms. Barrett “responded that she was not going 

to interrogate Sloane about the way that she chose to describe her own household; but that the 

Article was now getting perilously close to publication, and she had to decide how she was going 

to describe her family and stick to that description.”  Id. ¶ 27.  While Ms. Barrett shared Sloane’s 

concern about the article including too many identifiable details, she wrote to Sloane that she 

(Ms. Barrett) “could not knowingly provide The Atlantic’s fact-checker with false information.”  

Id. ¶¶ 28, 75.   

In an effort to protect Sloane’s identity, Ms. Barrett approached The Atlantic about 

including a brief disclaimer on the article “stating that minor identifying details about Sloane had 

been changed to preserve her confidentiality and protect her children’s privacy,” which would 

have allowed the magazine “to include a few masking details in the Article that would have 

assuaged Sloane’s concerns while also preempting any accusation of misleading readers.”  Id. ¶ 74; 

see id. ¶ 29.  The Atlantic declined to adopt this approach.  Id. ¶¶ 29, 74.  At some point, Sloane 

told the fact-checker that she had a fourth child, a son, and reference to him was added to the 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 4 of 38



5 

 

article.  Id. ¶ 29, 75.  Ms. Barrett “was aware of the inclusion of this masking detail” and believed 

that it “was fully justified” in light of Sloane’s concerns about identification.  Id. ¶ 75.   

At some point prior to publication, The Atlantic affixed a byline identifying the author as 

“Ruth Barrett.”  Id. ¶ 118.  Ms. Barrett asked that her middle initial be included so that the byline 

read “Ruth S. Barrett.”  Id.  She also asked her editor to include a link to her website on the online 

version of the article.  Id.   

3. Subsequent Controversy 

The Atlantic published the article online on October 17, 2020 to much attention.  Id. ¶ 32, 

77.1   A few days later, Erik Wemple, the media critic for The Washington Post, contacted 

Ms. Barrett seeking information related to the article.  Id. ¶ 78.  She declined on the advice of her 

editor.  Id.  Mr. Wemple separately reached out to The Atlantic’s Vice President of Communication 

to inquire why the magazine had chosen to work with Ms. Barrett on the project.  Id. ¶ 79.  The 

Atlantic initially defended the article and Ms. Barrett, id. ¶¶ 79-80, but an editor told Ms. Barrett 

that the magazine had been “caught off guard and deflated” by Mr. Wemple’s inquiries, id. ¶ 82.   

Mr. Wemple asked The Atlantic about facts in the article, specifically about a neck injury 

one of Sloane’s daughters had sustained at a fencing tournament.  Id. ¶¶ 82.  The Atlantic “began 

to hound Sloane with phone and email requests” to corroborate the injury.  Id.  Ms. Barrett was 

“taken aback” by Mr. Wemple’s actions seeking to uncover information about Sloane, and she was 

further surprised that The Atlantic had chosen to cooperate with his efforts.  Id. ¶ 83.  She 

repeatedly asked the magazine to confirm that it would not disclose Sloane’s real name, but it 

would not give her this assurance.  Id. ¶ 84.   

 

1 The article also appeared in The Atlantic’s November 2020 edition.  ECF No. 22-2, at 7. 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 5 of 38



6 

 

Mr. Wemple eventually discovered Sloane’s identity and contacted her directly, 

“explaining that he believed that she was the anonymous mom featured in The Atlantic article.”  

Id. ¶ 35.  He subsequently sent The Atlantic a list of disputed items from the story, most importantly 

a claim that he had “found the ‘real’ Sloane” and she only had “three children, not four.”  Id. ¶ 35, 

85.  The magazine’s editors contacted Sloane repeatedly by text, phone, and email seeking an 

answer about the exact composition of her family.  Id. ¶ 86.  Mr. Wemple continued to reach out 

to Ms. Barrett about the article, but Ms. Barrett, again following the directive of The Atlantic, 

continually declined to speak with him.  Id. ¶ 87.   

On October 29, Mr. Peck emailed Ms. Barrett asking her to join a Zoom call later that day.  

Id. ¶ 88.  On the call, Mr. Peck and another editor told Ms. Barrett about a letter they had received 

from Sloane’s attorney, which stated that Sloane “did not have a son, that the inclusion of the ‘son’ 

was Ms. Barrett’s idea, that Ms. Barrett had pressured Sloane into going along with the idea of the 

‘son’ and had coerced her into lying to the fact-checker, and that the Article was false in certain 

respects.”  Id.  The letter raised other alleged inaccuracies—for example, Sloane now denied a fact 

included in the article about how the family had “set up an indoor fencing strip in their basement.”  

Id. ¶ 91.   

Ms. Barrett denied the claims in the letter.  Id. ¶ 89.  She told Mr. Peck that the idea for the 

fourth child had originated with Sloane due to her fear of being identified, and that she had 

“nothing to gain from such an invention, whereas Sloane clearly did.”  Id.  Ms. Barrett also refuted 

Sloane’s denial about the basement fencing strip and shared “a voice recording in which Sloane 

described [it].”  Id. ¶ 91.    

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 6 of 38



7 

 

4. The Allegedly Defamatory Statements2  

The day after the Zoom meeting, Mr. Peck informed Ms. Barrett that he intended to issue 

an Editor’s Note related to the article.  Id. ¶ 97.  Ms. Barrett was worried that he was going to 

reveal Sloane’s identity and claim that Sloane was an unreliable source.  Id.  She thus admitted to 

Mr. Peck that she had known that Sloane did not have a son in an effort to encourage Mr. Peck to 

“lessen the severity of [his] criticism of Sloane.”  Id.  Later that evening, The Atlantic published 

the First Editor’s Note to its website.  Id. ¶ 98.  The note began: 

[N]ew information emerged that has raised serious concerns about 

[the article’s] accuracy, and about the credibility of the author, Ruth 

Shalit Barrett.  

We have established that Barrett deceived The Atlantic and its 

readers about a section of the story that concerns a person 

referred to as “Sloane.”  We are sharing with our readers what we 

have learned so far.  

The original version of this article stated that Sloane has a son.  

Before publication, Sloane confirmed this detail to be true to The 

Atlantic’s fact-checking department.  After publication, when a 

Washington Post media critic asked us about the accuracy of 

portions of the article, our fact-checking department reached out to 

Sloane to recheck certain details.  Through her attorney, Sloane 

informed us that she does not, in fact, have a son.  We have 

independently corroborated that Sloane does not have a son, and we 

have corrected the story to remove the reference to her having a son.  

In explaining Sloane’s reasoning for telling our fact-checker she had 

a son, Sloane’s attorney told The Atlantic that she wanted to make 

herself less readily identifiable.  Her attorney also said that 

according to Sloane, Barrett had first proposed the invention of 

a son, and encouraged Sloane to deceive The Atlantic as a way 

to protect her anonymity.  

When we asked Barrett about these allegations, she initially denied 

them, saying that Sloane had told her she had a son, and that she had 

believed Sloane.  The next day, when we questioned her again, she 

admitted that she was “complicit” in “compounding the deception” 

and that “it would not be fair to Sloane” to blame her alone for 

 

2 The allegedly defamatory statements are indicated in bold typeface.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 7 of 38



8 

 

deceiving The Atlantic.  Barrett denies that the invention of a son 

was her idea, and denies advising Sloane to mislead The Atlantic’s 

factcheckers, but told us that “on some level I did know that it was 

BS” and “I do take responsibility.” 

ECF No. 22-2, at 2.  The note goes on to explain that the magazine was continuing to recheck the 

facts in the article and provides clarification about several details: the severity of an injury suffered 

by Sloane’s daughter; the location of another family mentioned in the article; and the size of 

hockey rinks mentioned in the story.  Id. at 2-3.   

The First Editor’s Note also addressed Ms. Barrett’s byline.  In relevant part, it reads 

Originally, we referred to [the writer] as Ruth S. Barrett.  When 

writing recently for other magazines, Barrett was identified by 

her full name, Ruth Shalit Barrett. (Barrett is her married name.)  

In 1999, when she was known by Ruth Shalit, she left The New 

Republic, where she was an associate editor, after plagiarism 

and inaccurate reporting were discovered in her work.  We 

typically defer to authors on how their byline appears—some 

authors use middle initials, for example, or shorter versions of their 

given name.  We referred to Barrett as Ruth S. Barrett at her 

request, but in the interest of transparency, we should have 

included the name that she used as her byline in the 1990s, when 

the plagiarism incidents occurred.  We have changed the byline 

on this article to Ruth Shalit Barrett. 

We decided to assign Barrett this freelance story in part because 

more than two decades separated her from her journalistic 

malpractice at The New Republic and because in recent years 

her work has appeared in reputable magazines.  We took into 

consideration the argument that Barrett deserved a second 

chance to write feature stories such as this one.  We were wrong 

to make this assignment, however.  It reflects poor judgment on 

our part, and we regret our decision. 

Id. at 3.  The note concludes by stating that the magazine was continuing to review the article and 

would provide updates as needed.  Id.   

Around the same time The Atlantic published the First Editor’s Note, Mr. Peck distributed 

an internal memorandum (the “Peck Memorandum”) to the magazine’s editorial staff.  In it, 

Mr. Peck attached the Editor’s Note and explained: 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 8 of 38



9 

 

New information establishes that Barrett was complicit with a 

source in the story, referred to as “Sloane,” in an effort to 

deceive The Atlantic and its readers about the makeup of 

Sloane’s family.  The article originally included a reference to a son 

of Sloane’s, but this was a fabrication to make Sloane less 

identifiable, because she was concerned about maintaining 

anonymity.  Both Barrett and Sloane lied about this to the fact-

checking department. 

We became concerned about certain details of the story last week 

and have been rechecking it; we just confirmed Barrett’s role in 

the fabrication of the son this afternoon. 

It is crucial for us to understand fully the scope of deceptions and 

errors in the article, and we are still working toward that goal.  In 

addition to the lie about the son, we have so far identified and 

corrected a number of smaller errors.  We ask for your patience and 

discretion as we continue our investigation. 

I want to assure you that, in the coming days, we will examine all of 

the processes involved in the assignment and publication of the 

article, and work to reform them so that this doesn’t happen again. 

There is no doubt, however, that our choice of writer played the 

largest role.  In 1999, when Barrett (her married name) was 

known by Ruth Shalit, she left The New Republic, where she was 

an associate editor, after plagiarism and inaccurate reporting 

were discovered in her work. 

As we state in our editor’s note, we decided to assign Barrett this 

freelance story in part because more than two decades separated 

her from her journalistic malpractice, and because she had been 

published in recent years in reputable magazines.  But this was 

self-evidently an act of poor judgment on our part, and one we 

regret: The assignment was a mistake. 

So was the initial byline under which the piece ran.  We typically 

defer to authors on how their byline appears, and originally we 

referred to Barrett as Ruth S. Barrett at her request.  In the 

interest of transparency to our readers, we should have included 

the name that she used in her byline in the 1990s.  We have 

changed the byline on this article to Ruth Shalit Barrett. 

Id. at 6-7.  

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 9 of 38



10 

 

The Atlantic issued two more versions of the Editor’s Note.  Id. at 4-5, 7-8.  The Second 

Editor’s Note, published online two days after the first, explained that the magazine was retracting 

the article because it could not “attest to the trustworthiness and credibility of the author, and 

therefore [could not] attest to the veracity of the article.”  Id. at 4.  It repeated much of the 

information from the First Editor’s Note and concluded by stating that “we now know that 

[Ms. Barrett] misled our fact-checkers, lied to our editors, and is accused of inducing at least 

one source to lie to our fact-checking department.”  Id. at 5.   

The Third Editor’s Note was published in The Atlantic’s January/February 2021 print 

edition.  ECF No. 22-1 ¶ 104.  The note contains much of the same language as the previous two 

notes, including that the article was retracted due to concerns about “the trustworthiness and 

credibility of” Ms. Barrett, that Ms. Barrett proposed the addition of Sloane’s fictitious son, the 

explanation of her byline, and that she “misled . . . fact-checkers, lied to . . . editors, and is 

accused of inducing a source to lie to our fact-checking department.”  ECF No. 22-2, at 7-8. 

B. Procedural Background  

Ms. Barrett brought this action against The Atlantic and Mr. Peck in January 2022, alleging 

defamation, invasion of privacy, and breach of contract.  ECF No. 1.  Defendants filed a motion 

to dismiss the complaint, and Ms. Barrett subsequently amended her complaint.  ECF Nos. 15, 20.  

Defendants filed a new motion to dismiss, which contains several references to news articles about 

Ms. Barrett and includes two exhibits: an email sent by Ms. Barrett to Mr. Peck around the time 

he was drafting the First Editor’s Note and a 1996 article from the magazine George about 

Ms. Barrett, titled “The Truth About Ruth.”  ECF Nos. 23, 23-2, 23-3.  Ms. Barrett objects to 

Defendants’ references to news articles and inclusion of the George article as an exhibit.  ECF 

No. 24, at 7-9.  After the matter was fully briefed, ECF Nos. 23, 24, 27, it was reassigned to the 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 10 of 38



11 

 

undersigned, who provided the parties an opportunity to supplement their briefs.  Jan. 10, 2024 

Minute Order; ECF Nos. 34-36. 

II. Legal Standards 

To survive a Rule 12(b)(6) motion to dismiss, the “complaint must contain sufficient 

factual matter, accepted as true, to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’”  Ashcroft 

v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007)).  

A claim is facially plausible when the plaintiff pleads facts that are more than “‘merely consistent 

with’ a defendant’s liability” and that “allow[] the court to draw the reasonable inference that the 

defendant is liable for the misconduct alleged.”  Id. (quoting Twombly, 550 U.S. at 557); see 

Banneker Ventures, LLC v. Graham, 798 F.3d 1119, 1129 (D.C. Cir. 2015) (“Plausibility requires 

‘more than a sheer possibility that a defendant has acted unlawfully.’” (quoting Iqbal, 556 U.S. at 

678)).  “A complaint survives a motion to dismiss even ‘[i]f there are two alternative explanations, 

one advanced by [the] defendant and the other advanced by [the] plaintiff, both of which are 

plausible.’”  Banneker Ventures, 798 F.3d at 1129 (alterations in original) (quoting Starr v. Baca, 

652 F.3d 1202, 1216 (9th Cir. 2011)). 

When ruling on a motion to dismiss, the court may only consider “the facts alleged in the 

complaint, any documents either attached to or incorporated in the complaint and matters of which 

[the court] may take judicial notice.”  Hurd v. District of Columbia, 864 F.3d 671, 678 (D.C. Cir. 

2017) (alteration in original) (quoting EEOC v. St. Francis Xavier Parochial Sch., 117 F.3d 621, 

624 (D.C. Cir. 1997)).  “If the district court considers other facts, it must convert the motion to 

dismiss into a motion for summary judgment and ‘provide the parties with notice and an 

opportunity to present evidence in support of their respective positions.’”  Id. (quoting Kim v. 

United States, 632 F.3d 713, 719 (D.C. Cir. 2011)).  “The decision to convert a motion to dismiss 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 11 of 38



12 

 

into a motion for summary [judgment] . . . is committed to the sound discretion of the trial court.”  

Flynn v. Tiede-Zoeller, Inc., 412 F. Supp. 2d 46, 50 (D.D.C. 2006). 

This court is exercising diversity jurisdiction and accordingly applies District of Columbia 

law.  See Metz v. BAE Sys. Tech. Sols. & Servs. Inc., 774 F.3d 18, 21-22 (D.C. Cir. 2014).  The 

District of Columbia has not adopted a heightened pleading standard for defamation claims; 

instead, the court must determine whether “the factual allegations in the [plaintiff’s] complaint are 

sufficient to permit the opposing party to form responsive pleadings.”  Solers, Inc. v. Doe, 977 

A.2d 941, 948 (D.C. 2009) (quoting Oparaugo v. Watts, 884 A.2d 63, 76-77 (D.C. 2005)).   

III. Discussion 

The court begins by addressing whether it may consider the materials referenced in and 

attached to Defendants’ motion to dismiss.  ECF Nos. 23-2, 23-3.  It then addresses whether 

Ms. Barrett’s claims for defamation, invasion of privacy, and breach of contract can survive 

Defendants’ motion to dismiss.   

A. References and Exhibits Attached to Defendants’ Motion 

The court will address the motion’s references to news articles and the second exhibit, 

which is a specific news article, together.  Ms. Barrett contends that the court should not take 

judicial notice of these materials because, while “Ms. Barrett does not dispute that the cited articles 

were published, . . . she does dispute the inflammatory claims about her character portrayed by 

Defendants’ selective quotation of them.”  ECF No. 24, at 8.  Defendants counter that the court 

may take notice of news articles in determining whether Ms. Barrett is a public figure—an 

important question that affects the defamation analysis.  ECF No. 27, at 3; see Deripaska v. 

Associated Press, 282 F. Supp. 3d 133, 140-42 (D.D.C. 2017).   

The court concludes that it can take judicial notice of news articles for the “existence or 

nature of the articles”—and may do so without converting the motion to one for summary 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 12 of 38



13 

 

judgment—but it may not consider the articles for the truth of their assertions.  Fridman v. Bean 

LLC, No. 17-CV-2041, 2019 WL 231751, at *5 n.1 (D.D.C. Jan. 15, 2019); see Shive-Ayala v. 

Pacelle, No. 21-CV-704, 2022 WL 782412, at *2 n.1 (D.D.C. Mar. 15, 2022) (taking judicial 

notice of news articles without converting the motion to dismiss into a motion for summary 

judgment); Hourani v. Psybersolutions LLC, 164 F. Supp. 3d 128, 132 n.1 (D.D.C. 2016) (“The 

Court takes judicial notice of the articles not for their truth but merely for the fact that they were 

published.”).  Neither party disputes that these articles were published, and news articles are a 

classic subject of judicial notice.  Wash. Post v. Robinson, 935 F.2d 282, 291 (D.C. Cir. 1991).  

But, as with all judicially noticed materials, it would not be proper to accept the assertions in the 

articles for the truth of the matter asserted.  See, e.g., Hurd, 864 F.3d at 687 (“[A] court cannot 

take judicial notice of the truth of a document simply because someone put it in the court’s files.” 

(alteration in original) (quoting 21B Charles Allen Wright, et al., Federal Practice and Procedure 

§ 5106.4 (2d ed. 2017))); Masek v. United States, No. 22-3574, 2024 WL 1240093, at *7 (D.D.C. 

Mar. 22, 2024) (taking judicial notice of publicly filed pleadings but not “consider[ing] the factual 

matters within the pleadings as true”).  Accordingly, the court will take judicial notice of the 

articles as demonstrating the existence of news coverage related to The New Republic controversy 

in the 1990s—a fact that Ms. Barrett openly alleges in the complaint, ECF No. 22-1 ¶¶ 58-64—

but not for the truth of any statements contained in the articles.   

The other exhibit is a series of emails between Ms. Barrett and Mr. Peck concerning Sloane 

and the article in the run-up to the First Editor’s Note.  ECF No. 23-2.  Defendants argue that the 

email chain has been incorporated by reference into Ms. Barrett’s amended complaint because she 

paraphrases the emails at various points in her complaint.  ECF No. 27, at 4 (citing ECF No. 22-1, 

¶¶ 44, 97).  Ms. Barrett contends that she was only referring to the email to “establish the timeline 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 13 of 38



14 

 

of events in question,” such that incorporation by reference is not appropriate.  ECF No. 24, at 16.  

The court concludes that it can consider the email chain.  “Incorporation by reference 

can . . . amplify pleadings where the document is not attached by the plaintiff, but is ‘referred to 

in the complaint and [] integral to [the plaintiff’s] claim.’”  Banneker Ventures, 798 F.3d at 1133 

(alterations in original) (quoting Kaempe v. Myers, 367 F.3d 958, 965 (D.C. Cir. 2004)).  

Ms. Barrett paraphrased the email chain in her complaint, alleging that “[s]he informed Mr. Peck 

that she had known that Sloane had only three children” and that “her sole motive [in doing so] 

was to protect Sloane.”  ECF No. 22-1 ¶ 44; see id. ¶ 97 (similar).  What Mr. Peck knew about 

Ms. Barrett’s involvement in the fabrication of Sloane’s son is directly relevant to whether his 

subsequent statements in the Editor’s Notes gives rise to claims for defamation.  The emails are 

thus “integral” to several of Ms. Barrett’s claims and the court may consider them.   

B. Defamation Claims 

Ms. Barrett raises four claims of defamation per se based on the following groups of 

statements: (1) accusations that she acted dishonestly with respect to the article; (2) accusations 

that she was fired from The New Republic in 1999 for misconduct; (3) statements alleging that she 

tried to disguise her identity by using “Ruth S. Barrett” in her byline; and (4) statements that she 

is a dishonest journalist with a history of fabricating facts.  ECF No. 22-1 ¶¶ 124-67.  Under 

District of Columbia law   

[T]o state a claim of defamation, ‘plaintiff must allege and prove 

four elements: (1) that the defendant made a false and defamatory 

statement concerning the plaintiff; (2) that the defendant published 

the statement without privilege to a third party; (3) that the 

defendant’s fault in publishing the statement amounted to at least 

negligence; and (4) either that the statement was actionable as a 

matter of law irrespective of special harm or that its publication 

caused the plaintiff special harm.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 14 of 38



15 

 

Solers, Inc., 977 A.2d at 948 (quoting Oparaugo, 884 A.2d at 76).  The third element, fault, 

depends on whether the plaintiff is a public figure, subject to the heightened actual malice standard 

of proof, or is instead a private individual, subject to the lower negligence standard.  See 

Competitive Enter. Inst. v. Mann, 150 A.3d 1213, 1240 n.33 (D.C. 2016).    

For “a challenged statement to be actionable as defamation, ‘it must at a minimum express 

or imply a verifiably false fact’” about the plaintiff.  Zimmerman v. Al Jazeera Am., LLC, 246 F. 

Supp. 3d 257, 276 (D.D.C. 2017) (quoting Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 617, 624 (D.C. 

Cir. 2001)).  That is because First Amendment protection attaches to statements “that cannot 

reasonably be interpreted as stating actual facts about an individual” in an effort to ensure “that 

public debate [does] not suffer.”  Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20 (1990) (quoting 

Hustler Mag., Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46, 50 (1988)).  Truthful statements are not actionable, 

Moldea v. N.Y. Times Co., 15 F.3d 1137, 1144 (D.C. Cir. 1994), and “[m]inor inaccuracies do not 

amount to falsity so long as ‘the substance, the gist, the sting, of the libelous charge be justified.’”  

Masson v. New Yorker Mag., Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991) (quoting Heuer v. Kee, 59 P.2d 1063, 

1064 (Cal. Ct. App. 1936)).  In other words, a “statement is not considered false unless it ‘would 

have a different effect on the mind of the reader from that which the pleaded truth would have 

produced.’”  Id. (quoting R. Sack, Libel, Slander, and Related Problems 138 (1980)).   

A defamation claim can be sustained either by express words or by the implication of the 

defendant’s statements.  White v. Fraternal Ord. of Police, 909 F.2d 512, 518 (D.C. Cir. 1990).  A 

defamation-by-implication claim must demonstrate that, viewed in its entire context, the statement 

was capable of defamatory meaning, and that it implied provably false statements of fact.  Fells v. 

Serv. Emps. Int’l Union, 281 A.3d 572, 586 (D.C. 2022).  “[I]t is not enough that a statement can 

‘be reasonably read to impart the false innuendo, but it must also affirmatively suggest that the 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 15 of 38



16 

 

author intends or endorses that that inference.’”  Id. (quoting Guilford Transp. Indus., Inc. v. 

Wilner, 760 A.2d 580, 596 (D.C. 2000)).  The tort also requires that the statement have some 

negative effect, in that it “tends to injure the plaintiff in [her] trade, profession or community 

standing, or to lower him in the estimation of the community.”  Farah v. Esquire Mag., 736 F.3d 

528, 534 (D.C. Cir. 2013).   

Defendants argue that Ms. Barrett’s complaint is defective because their statements are not 

“false and defamatory.”  ECF No. 23, at 13.  They further argue that Ms. Barrett is a public 

figure—which would require her to meet the heightened “actual malice” standard—and that she 

failed to meet this bar.  ECF No. 23, at 13; N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964).  

The court concludes that Ms. Barrett has failed to state a claim with respect to Count One, but that 

Counts Two through Four may proceed.  Additionally, based on the record currently before the 

court, the court concludes that Ms. Barrett is not a public figure subject to the actual malice 

pleading standard.   

1. Whether the Statements are “False and Defamatory” 

a. Count One: Accusations that Ms. Barrett acted dishonestly with respect to the 

article 

Ms. Barrett’s first claim alleges defamation per se with respect to the following statements 

made in the Editor’s Notes and the Peck Memorandum, specifically, that 

• Ms. Barrett “was complicit with a source in the story . . . in 

an effort to deceive The Atlantic and its readers about the 

makeup of Sloane’s family;” that her “fabrication” had been 

“confirmed,” and that it was “established” that Ms. Barrett 

“deceived The Atlantic and its readers,” ECF No. 22-1 

¶¶ 125(a); 125(c), 126(a), 127(b), 128(b); 

• Ms. Barrett “lied” to and “misled” the fact-checking 

department and editors and was “accused of inducing at least 

one source to lie to our fact-checking department,” id. 

¶¶ 125(b), 127(d), 128(d); 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 16 of 38



17 

 

• Sloane’s attorney said “[Ms.] Barrett had first proposed the 

invention of a son, and encouraged Sloane to deceive The 

Atlantic as a way to protect her anonymity,” id. ¶¶ 126(b), 

127(c), 128(c); and 

• “We have decided to retract this article.  We cannot attest to 

the trustworthiness and credibility of the author, and 

therefore we cannot attest to the veracity of the article,” id. 

¶¶ 127(a), 128(a). 

Defendants argue that none of these statements are actionable because the first three are true based 

on the facts alleged in the complaint and the fourth is a protected statement of opinion.  ECF 

No. 23, at 16-22.  The court agrees and addresses each group of statements in turn.   

Ms. Barrett makes clear in her complaint that she knew before the article’s publication that 

Sloane did not have a son.  ECF No. 22-1 ¶ 8.  Ms. Barrett further alleges that she had pitched 

magazine editors about including such a masking detail, but they declined, id. ¶¶ 73-75; that she 

knew that Sloane planned to tell fact-checkers this fictitious detail and supported it, id. ¶ 8; and 

that, after the fabrication about Sloane’s son was added, she was “aware of the inclusion” and 

believed it to be “fully justified,” id. ¶ 75.  This course of events is fully consistent with 

Defendants’ description of Ms. Barrett as “complicit with a source in the story . . . in an effort to 

deceive The Atlantic and its readers about the makeup of Sloane’s family” and related statements.  

Id. ¶ 125(a); see 125(c), 126(a), 127(b), 128(b).  The “gist” of the statement is that Ms. Barrett 

allowed incorrect information about Sloane’s family into the article—and that is substantially true.  

Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 1287, 1296 (D.C. Cir. 1988) (explaining that 

“slight inaccuracies of expression are immaterial provided that the defamatory charge is true in 

substance”).  To be “complicit” is to be “involved knowingly or with passive compliance,” and to 

“deceive” is to “cause to believe what is false; to mislead as to a matter of fact.”  Complicit, 

Deceive, Oxford English Dictionary (2024).  Thus, the substance of Defendants’ statements is that 

Ms. Barrett allowed a false fact to enter the story, seeking to cause the magazine and its readers to 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 17 of 38



18 

 

believe a falsity about the composition of Sloane’s family.  That is entirely consistent with 

Ms. Barrett’s own allegations in the complaint.  

The same is true for Defendants’ statements that Ms. Barrett “lied” to and “misled” the 

fact-checking department and editors and had been “accused of inducing at least one source to lie 

to our fact-checking department.”  ECF No. 22-1 ¶¶ 125(b), 127(d), 128(d).  The “gist” of this 

statement is materially true—Ms. Barrett alleges in her complaint that she “knew that this trivial 

detail about the ‘son’ was erroneous” but “fail[ed] to disclose it to The Atlantic.”  Id. ¶ 75; see id. 

¶ 29 (“In her heart, [Ms. Barrett] knew that Sloane did not have a son but she considered the 

addition of this trivial masking detail to be justified.”).  As to the accusation of “inducing at least 

one source to lie to [the] fact-checking department,” id. ¶ 127, that was true as well: Ms. Barrett 

alleges in her complaint that Sloane’s attorney had accused her of “pressur[ing] Sloane into going 

along with the idea of the ‘son’ and . . . coerc[ing] her into lying to the fact-checker,” id. ¶ 88.  

Defendants’ statements “would [not] have [produced] a different effect on the mind of the reader 

[than] that which the pleaded truth would have produced.”  Masson, 501 U.S. at 517 (quoting R. 

Sack, Libel, Slander, and Related Problems 138 (1980)).   

Ms. Barrett takes issue with the fact that The Atlantic did not qualify its statements with 

her motive to protect Sloane’s identity, arguing that this omission suggests that she was acting in 

“bad faith.”  ECF No. 24, at 11-13.  She suggests that a juror presented with these facts could 

choose between “two pictures: one of an insidious scammer out to deceive the world for no good 

reason . . . and one of a meticulous writer forced to make an impossible choice between absolute 

accuracy and . . . confidentiality . . . to sources.”  Id. at 12-13.  But, as Defendants note, the alleged 

defamatory statements do not omit this information.  ECF No. 27, at 6.  In his Memorandum, 

Mr. Peck states that the reference to a son was added “to make Sloane less identifiable, because 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 18 of 38



19 

 

she was concerned about maintaining anonymity.”  ECF No. 22-2, at 6.  The same is true of the 

Editor’s Notes.  Id. at 2 (stating that the son was included “as a way to protect [Sloane’s 

anonymity]”), 4 (same), 7 (same).  No matter how noble Ms. Barrett’s motives may have been, it 

does not change that fact that Defendants’ description accurately states the events that transpired. 

Ms. Barrett also argues that the phrase “at least one” suggests the existence of multiple 

accusers and that the Third Editor’s Note change of language from “at least one source” to “one 

source” suggests that Defendants were aware of the falsity and walked it back.  ECF No. 24, at 

16-17.  But this is the type of “slight inaccurac[y] of expression” that is not actionable because the 

substance as a whole is accurate.  Liberty Lobby, Inc., 838 F.2d at 1296.  At most, the phrase “at 

least one” suggests a “lack of definitive knowledge about the issue,” comparable to a question, 

which is rarely a successful basis for a defamation claim.  Abbas v. Foreign Pol’y Grp., LLC, 783 

F.3d 1328, 1338 (D.C. Cir. 2015) (quoting Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147, 1157 (9th 

Cir. 1995)).   

Regarding Sloane’s attorney’s statements to The Atlantic, Ms. Barrett establishes in her 

complaint that Sloane’s attorney did in fact send a letter to Defendants “contend[ing] that [Sloane] 

did not have a son, that the ‘son’ had been forced on her by Ms. Barrett” and that Ms. Barrett 

“bullied” Sloane “into lying to the fact-checker.”  ECF No. 22-1 ¶ 39.  Thus, The Atlantic’s 

statement that the attorney said these things is factually true, but that does not end the inquiry.  

That is because “[c]ontext is critical” to a defamation claim.  Farah, 736 F.3d at 535.  Repetition 

of a third-party’s false statement can be defamatory when, considered in context, the repetition 

suggests an endorsement or adoption of the statement.  Zimmerman, 246 F. Supp. 3d at 277-78.  

Such was the case in Zimmerman, when a documentary film detailing the use of steroids in 

professional sports “weave[d] [a source’s] statements into a broader narrative about doping in 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 19 of 38



20 

 

sports.”  Id. at 277.  The film went beyond “merely reporting that [the source] made certain 

allegations; rather, it provide[d] contextual clues”—like statements assuring viewers that reporters 

had fact-checked the source’s claims—“that could lead a reasonable viewer to believe that [the 

source] is credentialed and trustworthy, and that his statements . . . are true.”  Id. at 277.  On the 

other end of the spectrum, in Abbas, the court held that a journalist’s repetition of what “several 

Palestinians” had told him was not defamatory because it alleged no facts—the context made clear 

that the statement was “merely the latest in an ongoing exchange of charge and countercharge” 

and did not take any position on the truth or falsity of the assertions.  975 F. Supp. 2d 1, 18-19 

(D.D.C. 2013), aff’d, 783 F.3d 1328 (D.C. Cir. 2015).   

The circumstances here are closer to those in Abbas than in Zimmerman.  Every time 

Defendants repeated Sloane’s attorney’s statement, they also stated that Ms. Barrett had denied the 

allegations.  ECF No. 22-2, at 2, 4, 7.  This makes clear to any reader that there was an “exchange 

of charge and countercharge” between Sloane’s attorney’s statement to The Atlantic and 

Ms. Barrett’s response.  Abbas, 975 F. Supp. 2d at 19.  To be sure, the context of the statement 

within the Editor’s Notes suggests that Defendants were taking the allegation seriously.  But that 

is not enough to rise to the level of endorsement.  See Zimmerman, 246 F. Supp. 3d at 279.   

Finally, Defendants argue that their statement in the Second and Third Editor’s Notes that 

“[w]e have decided to retract this article [because w]e cannot attest to the trustworthiness and 

credibility of the author, and therefore we cannot attest to the veracity of the article” is not 

actionable because it is protected opinion.  ECF No. 23, at 20-22; ECF No. 27, at 9-11.  The court 

agrees.  The D.C. Circuit has explained that  

when a writer gives a statement of opinion that is based upon true 

facts that are revealed to readers or which are already known to 

readers, such opinions generally are not actionable so long as the 

opinion does not otherwise imply unstated defamatory facts.  

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 20 of 38



21 

 

Because the reader understands that such supported opinions 

represent the writer’s interpretation of the facts presented, and 

because the reader is free to draw his or her own conclusions based 

upon those facts, this type of statement is not actionable in 

defamation.  Thus, the statement “In my opinion Jones is a liar 

because he cheats on his taxes” would not be actionable if Jones had 

in fact recently been convicted of tax evasion, so long as the 

statement did not imply additional, unstated bases for calling Jones 

a liar.  While it might be wholly unreasonable to attack Jones' 

veracity on the basis of his tax returns, a reader would be free to 

make his or her own assessment of the facts presented. 

Farah, 736 F.3d at 539 (quoting Moldea, 15 F.3d at 1144-45).   

The statements here are protected opinions.  The Atlantic provided its opinion that the 

article was “based upon true facts” to readers throughout the Editor’s Notes.  Id. (emphasis 

omitted).  The notes explained the fact-checking process, clarified minor errors in the piece, and 

provided the sequence of events related to the fabrication of the son and its discovery.  ECF 

No. 22-2.  Ms. Barrett may disagree with the conclusion that The Atlantic could not “attest” to her 

“trustworthiness and credibility,” but it was a reasonable inference for Defendants to have drawn 

from the facts as established in the Editor’s Notes.  Farah, 736 F.3d at 539.  Additionally, there 

are no implied defamatory facts in the statement, because all the supporting facts related to the 

retraction of the article are both substantially true and explicitly stated in the Editor’s Notes.  “A 

reasonable reader would understand [Defendants’] statements to be expressions of [their] own 

opinion” because they do not contain factual assertions.  Id. at 540.  Because Defendants’ 

subjective opinion cannot be proven true or false, it is not contextually defamatory.  Id.  The 

statement is comparable to “it is my opinion that Jones is a liar because he cheats on his taxes”—

essentially, Defendants state “it is our opinion that Ms. Barrett is not credible because she allowed 

a falsehood to enter the article and she is accused of further wrongdoing by Sloane’s attorney.”  

The statements are thus protected opinion and not actionable as defamation.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 21 of 38



22 

 

For these reasons, there is no defamatory meaning in the statements related to Ms. Barrett’s 

conduct with respect to the article.  Count One will be dismissed.   

b. Count Two: Accusations that Ms. Barrett was fired from The New Republic in 1999 

for misconduct 

Ms. Barrett’s second count alleges defamation per se with respect to the following 

statement made in each Editor’s Note and the Peck Memorandum: 

In 1999, when Barrett (her married name) was known by Ruth 

Shalit, she left The New Republic, where she was an associate editor, 

after plagiarism and inaccurate reporting were discovered in her 

work.  

ECF No. 22-1 ¶¶ 136-38.  Defendants again argue that these statements are technically and 

substantially true.  ECF No. 23, at 22-24.  This time, however, the argument fails because it ignores 

the most likely interpretation of the statement by readers and the context of the speech overall.  See 

Afro-American Publ’g Co. v. Jaffe, 366 F.2d 649, 655 (D.C. Cir. 1966) (explaining that a 

defamatory statement “must be taken as a whole, and in the sense in which it would be understood 

by readers to whom it was addressed”).   

Defendants are correct that it is literally true as a matter of timing that Ms. Barrett left The 

New Republic after the controversy surrounding her work (several years after, in fact)—but that 

literal truth is a strained reading of the statement in its full context.  A defamation-by-implication 

claim lies where a statement, viewed in context, is capable of defamatory meaning and implies 

provably false statements of fact.  Fells, 281 A.3d at 586.  The court considers “both the words 

themselves and the entire context in which the statement occurs.”  Zimmerman, 246 F. Supp. 3d at 

276 (quoting Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 772 (D.C. Cir. 1987)).  In Fells, the D.C. Court 

of Appeals recognized a defamation-by-implication claim based on a statement that the plaintiff 

had been terminated after an investigation into sexual misconduct “triggered by allegations that 

another recently ousted executive . . . was having inappropriate sexual relationships with 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 22 of 38



23 

 

subordinates.”  281 A.3d at 586.  While the plaintiff had not been terminated for sexual 

misconduct, the defendant stated that the investigation had “brought to light the serious problems 

related to [the plaintiff’s] abusive behavior towards staff, predominantly female staff.”  281 A.3d 

at 586 (emphasis omitted).  The court held that, although the defendant had not explicitly stated 

that the plaintiff was terminated for sexual misconduct, the defendant’s reference to the other 

executive’s departure and the plaintiff’s abuse “towards . . . predominantly female staff” heavily 

implied that the plaintiff’s termination was related to sexual misconduct.  Id. (emphasis omitted).   

The statement that Ms. Barrett left The New Republic “after plagiarism and inaccurate 

reporting were discovered in her work” similarly implies a causal relationship between her 

departure and the alleged infractions.  That meaning is further underscored by the statement’s 

placement alongside allegations that Ms. Barrett had been an inappropriate choice to write the 

story and that her assignment to the story was “a second chance.”  ECF No. 22-2, at 3, 5-6, 8.  Like 

the mention of the sexual misconduct investigation and abuse toward women in Fells, use of the 

phrase “second chance” strongly suggests that Ms. Barrett had been driven out of the industry due 

to her past failings and had yet to receive another chance.  This is especially the case considering 

the court’s obligation to draw all inferences in Ms. Barrett’s favor at this stage in the proceedings.  

Langeman v. Garland, 88 F.4th 289, 294 (D.C. Cir. 2023).   

Defendants point to Ms. Barrett’s concessions that she had been accused of plagiarism and 

other journalistic malfeasance during her tenure at The New Republic.  ECF No. 23, at 22-23.  But 

that is beside the point—the defamation claim rests on the implication that she was pushed out of 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 23 of 38



24 

 

her job because of these incidents, not that they did not occur.3  Because the “gist” and “sting” of 

the statements addressed in Count Two are capable of defamatory meaning, they survive the 

motion to dismiss.  Liberty Lobby, Inc., 838 F.2d at 1296.   

c. Count Three: Statements related to Ms. Barrett’s byline 

Ms. Barrett’s third claim alleges defamation per se with respect to the following statement, 

made with slight variation in all three Editor’s Notes and the Peck Memorandum: 

The assignment [to Ms. Barrett] was a mistake.  So was the initial 

byline under which the piece ran.  We typically defer to authors on 

how their byline appears, and originally we referred to Barrett as 

Ruth S. Barrett at her request.  In the interest of transparency to our 

readers, we should have included the name that she used in her 

byline in the 1990s.  We have changed the byline on this article to 

Ruth Shalit Barrett. 

ECF No. 22-1 ¶¶ 145-4 (alteration in original).  Ms. Barrett further points to an additional 

statement by an editor at The Atlantic—later included in a Washington Post article—that 

Ms. Barrett “was hoping to disguise her name in her byline to prevent people from realizing that 

she had once written articles under her maiden name of Ruth Shalit.”  Id. ¶ 148.  Defendants argue 

that these statements are truthful and that the assertion “we should have included the name that she 

 

3 Defendants point to statements in Ms. Barrett’s initial complaint, ECF No. 1, detailing 

her departure from the magazine, ECF No. 23, at 23.  Ms. Barrett initially clarified that in 1998, 

another writer for The New Republic was embroiled in a high-profile scandal that revealed he had 

fabricated a large number of articles for the outlet.  ECF No. 1 ¶ 63.  When this scandal received 

media attention, Ms. Barrett was referenced in the coverage.  Id. ¶ 64.  Ms. Barrett decided to leave 

The New Republic after learning that “her continued employment at the magazine was exacerbating 

the negative publicity” related to Mr. Glass.  Id. ¶ 65.  Defendants reference these statements from 

her earlier complaint in an effort to establish, as a matter of fact, why Ms. Barrett left The New 

Republic.  The court will not consider these details from the original complaint because once 

amendment occurred, “the original pleading no longer performs any function in the case.”  6 

Charles Allen Wright et al., Federal Practice and Procedure § 1476 (3d ed. 2024).  Further, even 

if the court accepted this set of facts as true, they do not contradict the amended complaint or the 

analysis in this opinion.  To the extent that Defendants wish to establish as a matter of fact why 

exactly Ms. Barrett left The New Republic, a motion to dismiss is not the appropriate vehicle.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 24 of 38



25 

 

used in her byline in the 1990s” is an inactionable subjective judgment and statement of opinion.  

ECF No. 23, at 25.  The court disagrees and concludes that these statements are capable of 

defamatory meaning.   

A defamation-by-implication claim survives here because the statements, viewed in 

context, are capable of defamatory meaning and imply provably false statements of fact.  Fells, 

281 A.3d at 586.  As Defendants note, it is literally true that Ms. Barrett requested the “Ruth S. 

Barrett” byline.  ECF No. 23, at 25.  But the context of the statement suggests that Ms. Barrett 

chose this variation to distance herself from her journalism in the 1990s and to mislead readers.  

However, Ms. Barrett alleges that this is false—she never intended to conceal her identity, and in 

fact, she affirmatively chose to use the more identifying “Ruth S. Barrett” as opposed to “Ruth 

Barrett.”  ECF No. 22-1 ¶ 118.  She even requested that the magazine link to her personal website, 

which included articles she had penned under her unmarried “Ruth Shalit” byline.  Id. ¶ 66, 118.  

The “gist” of the statements is that Ms. Barrett sought to conceal her identity and distance herself 

from some nefarious past; that is capable of defamatory meaning.  Liberty Lobby, Inc., 838 F.2d 

at 1296.   

Defendants argue that these statements are inactionable opinion because they “reflect[] a 

subjective judgment about what The Atlantic ‘should’ have done to better promote ‘transparency’ 

to its readers.”  ECF No. 23, at 25.  To be sure, that is what the text literally says.  But a reasonable 

reader could infer two negative narratives, both of which “imply unstated defamatory facts”: first, 

that Ms. Barrett sought to conceal her identity and distance herself from her work in the 1990s; 

second, that her history was sufficiently unsavory to warrant her doing this.  Farah, 736 F.3d at 

539 (quoting Moldea, 15 F.3d at 1144-45).  Here, a reader cannot understand that The Atlantic’s 

opinion represents its interpretation of the facts presented because no truthful facts in relation to 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 25 of 38



26 

 

the byline or Ms. Barrett’s professional past are presented.  Accordingly, the reader cannot “draw 

his or her own conclusions” and is instead led to believe the negative implications of the 

statements.  Id.  The key question is whether this statement of opinion has an “implicit factual 

foundation” that would be “objectively verifiable.”  Wright v. Eugene & Agnes E. Meyer Found., 

68 F.4th 612, 625 (D.C. Cir. 2023) (quoting Guilford Transp. Indus., Inc., 760 A.2d at 589).  In 

this instance, the implicit factual foundation is that Ms. Barrett tried to use an opaque byline to 

mislead readers because her maiden name evoked a nefarious history from the 1990s.  Those facts 

can be proven true or false.  Accordingly, Count Three survives.   

d. Count Four: Statements suggesting that Ms. Barrett is a dishonest journalist with a 

history of fabricating facts 

As her final defamation claim, Ms. Barrett argues that each of the previously addressed 

allegedly defamatory statements, taken together and with two additional statements, constitute 

defamation.  ECF No. 22-1 ¶¶ 155-57.  The two additional statements are substantially similar to 

each other.  In his Memorandum to The Atlantic staff, Mr. Peck stated   

We decided to assign Barrett this freelance story in part because 

more than two decades separated her from her journalistic 

malpractice at The New Republic and because in recent years her 

work has appeared in reputable magazines.  We took into 

consideration the argument that Barrett deserved a second chance to 

write feature stories such as this one.  We were wrong to make this 

assignment, however.  It reflects poor judgment on our part, and we 

regret our decision. 

ECF No. 22-2, at 3.  In each version of the Editor’s Note, there were slight variations on the 

statement that 

[The Atlantic] decided to assign Barrett this freelance story in part 

because more than two decades separated her from her journalistic 

malpractice at The New Republic and because in recent years her 

work has appeared in reputable magazines.  We took into 

consideration the argument that Barrett deserved a second chance to 

write feature stories such as this one.  We were wrong to make this 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 26 of 38



27 

 

assignment, however.  It reflects poor judgment on our part, and we 

regret our decision. 

ECF No. 22-1 ¶ 157.  Defendants contend that the newly added statements are inactionable as 

subjective opinion.  ECF No. 23, at 26-29.  As explained in relation to the statements regarding 

Ms. Barrett’s professional past and the byline, Defendants failed to provide the reader with 

adequate truthful facts from which to infer their own conclusions.  Farah, 736 F.3d at 539.  

Defendants’ opinions have “implicit factual foundation[s]” that would be “objectively 

verifiable”—namely, that Ms. Barrett had committed journalistic malpractice, that she needed a 

“second chance” as a result of that malpractice, and that her conduct was sufficiently severe that 

she should not have been afforded the opportunity to write the article.  Wright, 68 F.4th at 625 

(quoting Guilford Transp. Indus., Inc., 760 A.2d at 589).  The question is close with respect to the 

statements that “[The Atlantic] [was] wrong to make this assignment, however.  It reflects poor 

judgment on our part, and we regret our decision.”  ECF No. 22-1 ¶ 157.  These two sentences, 

standing alone, could be classic statements of opinion.  But “[c]ontext is critical . . . ‘[to] 

determin[ing] the way in which the intended audience [would] receive’” these statements.  Farah, 

736 F.3d at 535 (quoting Moldea v. N.Y. Times Co., 22 F.3d 310, 314 (D.C. Cir. 1994)).  These 

sentences cannot be separated from the preceding statements.  A reader would consider them part 

of a whole in conveying a defamatory narrative.   

In keeping with the prior analysis, the court allows this count to proceed but will exclude 

the statements related to the article associated with Count One because, as explained, those are 

materially true or protected statements of opinion.  ECF No. 22-1 ¶¶ 125-28 (defamatory 

statements 1-13).  The remaining statements survive for the reasons described above, and this 

claim encompasses the group of them.  Id. ¶ 155 (explaining that this cause of action “is based on 

the totality of all the specific defamatory statements,” which would now include statements 14-22).  

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 27 of 38



28 

 

Removing some of the statements does not doom this claim because the rest are actionable.  See 

US Dominion, Inc. v. Byrne, 600 F. Supp. 3d 24, 32 (D.D.C. 2022) (allowing a defamation claim 

to proceed without parsing specific statements because “not . . . each and every statement 

mentioned” need assert a falsehood on its own); Vasquez v. Whole Foods Mkt., Inc., 302 F. Supp. 

3d 36, 67-68 (D.D.C. 2018) (allowing a defamation suit to proceed past the motion-to-dismiss 

stage where “Plaintiffs [had] pleaded at least some actionable statements”).   

Further, this count draws in all the defamatory statements together—the scope now 

captures the larger narrative.  Here, the court concludes that a reasonable juror could infer that the 

full cadre of statements paints a picture of a serial liar who maliciously set out to deceive editors 

and readers.  There is enough in the complaint to survive this initial stage.  See Solers, Inc., 977 

A.2d at 948.  

2. Actual Malice 

Defendants argue that Ms. Barrett is subject to the heightened fault standard of actual 

malice.  ECF No. 23, at 13.  In the defamation context, “[t]he applicable fault standard ‘turns upon 

whether the plaintiff is a public or a private figure.’”  Salem Media Grp., Inc. v. Awan, 301 A.3d 

633, 645 (D.C. 2023) (quoting Fridman v. Orbis Bus. Intel. Ltd., 229 A.3d 494, 504 (D.C. 2020)).  

Private figures may recover if the defendant is negligent.  Id.  But public figures must meet the 

more demanding “actual malice” standard of liability—meaning the defendant acted “with 

knowledge that [the relevant statement] was false or with reckless disregard of whether it was false 

or not.”  Hustler Mag., Inc., 485 U.S. at 52 (1988) (quoting Sullivan, 376 U.S. at 279-80).  The 

actual malice standard recognizes the tension between the long-established tort of defamation and 

the “profound national commitment to the principle that debate on public issues should be 

uninhibited, robust, and wide-open.”  Sullivan, 376 U.S. at 270.  Public figures “have voluntarily 

exposed themselves to increased risk of injury from defamatory falsehood” and boast increased 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 28 of 38



29 

 

access to media to “counteract false statements.”  Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 

(1974).  In contrast, “[p]rivate individuals are ‘more vulnerable to injury,’ so the ‘state interest in 

protecting them is correspondingly greater.’”  Salem Media Grp., Inc., 301 A.3d at 646-47 (quoting 

id.).  These different standards accommodate the need to balance free public discourse and the 

reputational interests of plaintiffs.   

There are three types of defamation plaintiffs who must establish actual malice: “(1) a 

public official; (2) an individual who ‘achieve[s] such pervasive fame or notoriety that he becomes 

a public figure for all purposes and in all contexts,’ referred to as a general-purpose public figure; 

and (3) ‘[m]ore commonly, an individual [who] voluntarily injects himself or is drawn into a 

particular public controversy and thereby becomes a public figure for a limited range of issues,’ 

i.e., a limited-purpose public figure.”  Id. at 647 (quoting Gertz, 418 U.S. at 351).  Whether a 

plaintiff falls into one of these categories is a question of law that a court must determine.  

Waldbaum v. Fairchild Publ’ns, Inc., 627 F.2d 1287, 1293 n.12 (D.C. Cir. 1980).   

The court concludes that Ms. Barrett is not a general-purpose public figure.  Such figures 

are rare, Kahl v. Bureau of Nat’l Affs., Inc., 856 F.3d 106, 114 (D.C. Cir. 2017), having reached a 

level of “well-known celebrity” such that their names are “household word[s],” Tavoulareas, 817 

F.2d at 772 (internal quotation marks omitted).  Members of the media sometimes achieve 

celebrity to the level of a general-purpose public figure.  See Buckley v. Littell, 539 F.2d 882, 885 

(2d Cir. 1976) (holding that news commentator William Buckley was a public figure where, 

among other things, he was the founder of a national magazine with a circulation of about 100,000 

copies per issue, published a syndicated newspaper column for several years, and appeared on a 

weekly national television show); Braden v. News World Commc’ns, Inc., No. CA-10689-89, 1991 

WL 161497 at *8-9 (D.C. Super. Ct. Mar. 1, 1991) (finding that political commentator Thomas 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 29 of 38



30 

 

Braden was a public figure where he had published multiple books, appeared on national 

television, and hosted a daily radio show).  But in each instance of defamation, the specific context 

controls.  See Salem Media Grp., Inc., 301 A.3d at 647; Waldbaum, 627 F.2d at 1299-1300.  

Nothing in the record currently before the court suggests that Ms. Barrett is a “well-known 

celebrity,” whose name is “household word” comparable to the preceding examples.  Tavoulareas, 

817 F.2d at 772 (internal quotation marks omitted).  There is a material difference between an 

individual like William Buckley, who may rise to the status of general-purpose public figure as a 

result of his celebrity, and a freelance writer like Ms. Barrett who occasionally writes features for 

various outlets. 

Nor is Ms. Barrett a limited-purpose public figure on the record currently before the court.  

As explained, such a figure takes on a central role of a particular public controversy, “either by 

virtue of their own voluntary actions or involuntarily” through their involvement in the controversy 

at hand.  Salem Media Grp., Inc., 301 A.3d at 647; Fells, 281 A.3d at 583.  While Defendants 

suggest that journalists typically fall within this category “for purposes of debates regarding both 

their journalistic practices and the subject of their writings,” ECF No. 23, at 29, there is no 

generalized rule because the question whether a person is a limited-purpose public figure “is a 

difficult one, requiring a highly fact-intensive inquiry.”  Fridman, 229 A.3d at 505 (quoting Doe 

No. 1 v. Burke, 91 A.3d 1031, 1041 (D.C. 2014)).  To conduct this analysis, the court first identifies 

whether a public controversy exists and defines its scope.  Salem Media Grp., Inc., 301 A.3d at 

647.  Then, “[i]f there was a preexisting public controversy, [the court] must determine whether 

the plaintiff is a private or public figure and whether the defamatory statements were ‘germane to 

the plaintiff’s participation in the controversy.’”  Id. (quoting Moss v. Stockard, 580 A.2d 1011, 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 30 of 38



31 

 

1031 (D.C. 1990)).  The public controversy must predate the defamation.4  Id.  And not every 

matter of interest is a public controversy; there must be some “real dispute, the outcome of which 

affects the general public or some segment of it in an appreciable way.”  Id. at 648 (quoting Moss, 

580 A.2d at 1030-31).   

Defendants claim that there are two public controversies, one related to the subject matter 

of the article and the other related to Ms. Barrett’s background and performance as a journalist.  

ECF No. 23, at 29-30.  Neither establishes that Ms. Barrett is subject to the actual malice standard 

at this stage.   

a. Subject matter of the article 

Defendants argue that the subject of the article—“equity in sports and college admissions 

or child and adolescent health”—qualifies as a public controversy.  Accepting without deciding 

that this subject qualifies as a public controversy, this cannot make Ms. Barrett a limited-purpose 

public figure because the allegedly defamatory statements do not relate to this topic.  The Editor’s 

Notes and Peck Memorandum have nothing to do with “equity in sports and college admissions or 

child and adolescent health”—their topic is Ms. Barrett’s professional actions, journalistic ethics, 

and the magazine’s response.  See ECF No. 22-2.  The defamatory statements are divorced from 

this topic, and for that reason, cannot be the basis for limited-public figure status.  See Elliott v. 

Donegan, 469 F. Supp. 3d 40, 54 (E.D.N.Y. 2020) (finding that a widely published author was not 

a limited-purpose public figure because his professional work was only tangentially related to his 

defamation claim).  Waldbaum provides a useful illustration of the need for some kind of nexus 

between the public controversy, the defamatory statements, and the plaintiff’s level of 

 

4 For this reason, Defendants’ statements that “the filing of this lawsuit alone generated 

coverage” from the press is irrelevant.  ECF No. 23, at 28.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 31 of 38



32 

 

participation.  There, a CEO of a supermarket company was deemed a limited-purpose public 

figure in a defamation suit based on an article covering his ouster from the company that stated 

the company had been losing money.  627 F.2d at 1290, 1300.  The CEO had “inject[ed]” himself 

into a topic of public debate—the supermarket industry generally—by hosting forum discussions, 

overseeing the company’s marketing, and making public statements on the company’s behalf.  Id. 

at 1292, 1300.  Based on this, the court found that he had become a limited-purpose public figure 

on the topic of the company’s policies and approach to the industry.  Id. The defamatory statements 

fell squarely within this topic and were thus subject to the actual malice standard.  Id.   

In contrast to Waldbaum, the alleged defamatory statements here have nothing to do with 

the subject matter of the article.  The Editor’s Notes and Peck Memorandum relate to the article 

insofar as they detail allegations related to how the article was written.  But they do not engage 

with the substance—equity in sports, college admissions, or child and adolescent health—in any 

real way.  For those reasons, the subject matter of the article is not a viable basis for public 

controversy in the context of Ms. Barrett’s defamation claims.   

b. Ms. Barrett’s background and performance as a journalist 

Defendants also pitch Ms. Barrett’s “talents, education, experience, and motives” as an 

alternative public controversy.  ECF No. 23, at 30.  The problem here is sequencing.  Considering 

the facts as alleged in the complaint, there was no ongoing public controversy related to 

Ms. Barrett’s credentials when the alleged defamatory statements were made.  Defendants 

contend, and the complaint admits, that there had been a public controversy on the topic in the 

1990s, around the time plagiarism was discovered in Ms. Barrett’s work.  ECF No. 22-1 ¶¶ 61-62; 

ECF No. 23, at 30; ECF No. 27, at 16-17.  But this controversy died down, and Ms. Barrett 

continued to work as a freelance writer through the 2000s, publishing work in outlets including 

New York Magazine, The Wall Street Journal, and ELLE.  Id. ¶ 65.  The court is not convinced on 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 32 of 38



33 

 

the record before it that the purported public controversy from the 1990s was sufficiently close in 

time to the alleged defamation to render Ms. Barrett a limited-purpose public figure.  See Addison 

v. City of Baker City, 258 F. Supp. 3d 1207, 1241 (D. Or. 2017) (holding that a journalist was not 

a limited-purpose public figure when six years had elapsed between a public controversy and the 

alleged defamation and the controversies differed in subject matter).   

In sum, Ms. Barrett is not subject to the heightened pleading standard on the record 

currently before the court.  To the extent that Defendants wish to challenge the factual basis for 

this conclusion based on facts outside the complaint, they may do so at summary judgment.  See 

Fridman, 2019 WL 231751 at *5.   

C. False Light Invasion of Privacy Claim (Count Five) 

To state a claim for false light invasion of privacy, a plaintiff must show “(1) publicity; 

(2) about a false statement, representation or imputation; (3) understood to be of and concerning 

the plaintiff; . . . (4) which places the plaintiff in a false light that would be offensive to a 

reasonable person.”  Doe v. Bernabei & Wachtel, PLLC, 116 A.3d 1262, 1267 (D.C. 2015).  These 

elements are typically met “if a plaintiff ‘is given unreasonable and highly objectionable publicity 

that attributes to him characteristics, conduct or beliefs that are false, and so is placed before the 

public in a false position.’”  Zimmerman, 246 F. Supp. 3d at 275 (quoting Restatement (Second) 

of Torts § 652E cmt. b (2016)).  Although some elements overlap with defamation, they are 

distinct torts.  Id. at 273-75.  While defamation captures damage to reputation, false light “redresses 

mental distress from having been exposed to public view.”  Id. at 274-75.  When “the plaintiff 

rests both [her] defamation and false light claims on the same allegations,” analysis overlaps and 

the claims rise or fall together.  Id. at 273 (quoting Blodgett v. Univ. Club, 930 A.2d 210, 223 

(D.C. 2007)).  Further, “the same First Amendment protections” from the defamation context 

apply.  Weyrich, 235 F.3d at 627.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 33 of 38



34 

 

Ms. Barrett’s false light claims rest on each defamatory statement, mapping directly onto 

the court’s analysis of Count Four.5  ECF No. 22-1 ¶ 169.  For the reasons described above, the 

claims are sufficient to support an actionable false light claim.  See Zimmerman, 246 F. Supp. 3d 

at 278.  First, Ms. Barrett pleads “publicity”—all the statements identified in her false light claim 

were communicated either to The Atlantic’s audience broadly in the Editor’s Notes, or to the staff 

of the magazine in the Peck Memorandum.  ECF No. 22-1 ¶ 169.  Ms. Barrett has identified false 

statements or imputations that are “of and concerning” herself—that she left The New Republic as 

a result of a plagiarism scandal, that she used a misleading byline to conceal her identity, and that 

she sought to mislead readers.  Id. ¶ 170.  Finally, these statements would be offensive to a 

reasonable person.  Ms. Barrett makes clear that Defendants’ statements have “pulveriz[ed] [her] 

reputation” and “had a catastrophic effect on [her] life” “caus[ing] . . . severe humiliation, anger, 

embarrassment[,] and emotional distress.”  Id. ¶¶ 22, 55.  Publicity from the statements has also 

had “an equally catastrophic effect on her career.”  Id. ¶ 55.  Such allegations, accepted as true, 

sufficiently paint Ms. Barrett in a false light that could be offensive to a reasonable person.6  

Accordingly, Ms. Barrett has stated a claim for false light sufficient to survive a motion to dismiss.   

D. Contract Claims (Counts Six and Seven) 

“To prevail on a claim of breach of contract, a party must establish (1) a valid contract 

between the parties; (2) an obligation or duty arising out of the contract; (3) a breach of that duty; 

and (4) damages caused by breach.”  Tsintolas Realty Co. v. Mendez, 984 A.2d 181, 187 

 

5 For the reasons set forth in the analysis of Count Four, the statements related to the article 

associated with Count One are excluded from the false light claim because they are materially true 

or protected statements of opinion.  See supra, III.B.1.d; ECF No. 22-1 ¶¶ 125-28 (defamatory 

statements 1-13).   

6 Defendants are correct that if the actual malice standard applies to the defamation claims, 

it also attaches to the false light claim.  ECF No. 23, at 36-37; Weyrich, 235 F.3d at 627.  However, 

as explained above, Ms. Barrett is not subject to it on the record currently before the court.   

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 34 of 38



35 

 

(D.C. 2009).  “Under D.C. law, ‘the written language of a contract governs the parties’ rights 

unless it is not susceptible of clear meaning.’”  Red Sage Ltd. P’ship v. DESPA Deutsche 

Sparkassen Immobilien-Anlage-Gasellschaft mbH, 254 F.3d 1120, 1125 (D.C. Cir. 2001) (quoting 

Adler v. Abramson, 728 A.2d 86, 88 (D.C. 1999)).   

Ms. Barrett brings two contract claims based on the Author’s Agreement she entered into 

with The Atlantic to write the article: one asserting breach of the duty of good faith and fair dealing; 

the other alleging breach of privacy provisions in the contract.  ECF No. 22-1 ¶¶ 173-207.  She 

has failed to plead adequate facts to support either claim.   

1. Breach of the Duty of Good Faith and Fair Dealing 

“[I]n every contract there exists an implied covenant of good faith and fair dealing,” 

consisting of a duty that “neither party shall do anything which will have the effect of destroying 

or injuring the right of the party to receive the fruits of the contract.”  Weatherly v. Second Nw. 

Coop. Homes Ass’n, 304 A.3d 590, 596 (D.C. 2023) (quoting Abdelrhman v. Ackerman, 76 A.3d 

883, 891-92 (D.C. 2013)).  “If the party to a contract evades the spirit of the contract, willfully 

renders imperfect performance, or interferes with performance by the other party, he or she may 

be liable for breach of the implied covenant of good faith and fair dealing.”  Allworth v. Howard 

Univ., 890 A.2d 194, 201 (D.C. 2006) (quoting Paul v. Howard Univ., 754 A.2d 297, 310 

(D.C. 2000)).   To state such a claim, “a plaintiff must allege either bad faith or conduct that is 

arbitrary and capricious.”  Weatherly, 304 A.3d at 596.   

Ms. Barrett alleges that The Atlantic breached the agreement by failing to protect Sloane 

as a confidential source, discussing her article with Mr. Wemple (The Washington Post’s media 

critic), issuing three Editor’s Notes that “went out of their way to malign [her],” and failing to 

conduct a fair and thorough investigation into the events surrounding the “mishap” with the article.  

ECF No. 22-1 ¶¶ 179-81, 186, 189.  Defendants argue that these actions do not violate the covenant 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 35 of 38



36 

 

because they are disconnected from the terms of the Author’s Agreement or any of the rights 

contained therein.  ECF No. 23, at 40-41; ECF No. 27, at 23-24.  The court agrees.  Good-faith 

obligations are tied to the conditions of the contract.  See Sundberg v. TTR Realty, Inc., 109 A.3d 

1123, 1134 (D.C. 2015).  A plaintiff cannot base this type of claim on rights she was never entitled 

to, or on rights she wished she had acquired.  Ihebereme v. Capital One, N.A., 933 F. Supp. 2d 86, 

102-05 (D.D.C. 2013).  With the exception of The Atlantic’s failure to maintain Sloane’s 

confidentiality, none of the other purported breaches relate to a tangible provision in the contract.  

Indeed, Ms. Barrett does not identify any bases in the contract for these rights.  See ECF No. 22-1 

¶¶ 181-91.   

Ms. Barrett’s claim that The Atlantic interfered with her obligation to protect Sloane as a 

confidential source could serve as a basis for the breach, because she alleges efforts by The Atlantic 

to “interfere[] with [her] performance” of this provision of the contract.  Allworth, 890 A.2d at 

201.  For example, The Atlantic repeatedly pressed Ms. Barrett to provide increasingly detailed 

information in the story about Sloane and her family, which ultimately led to Mr. Wemple 

identifying Sloane.  ECF No. 22-1 ¶¶ 7, 9, 26, 69, 71, 180.  Allegations of this type of interference 

are sufficiently connected with Ms. Barrett’s efforts to comply with the contract.   

Nevertheless, this claim fails because Ms. Barrett does not allege specific facts to support 

the necessary element of damages for the claim.  Tsintolas Realty Co., 984 A.2d at 187 (explaining 

that damages are required in a breach of contract claim).  “[W]hile damages are not required to be 

proven with mathematical certainty, there must be some reasonable basis on which to estimate 

damages,” and here there is none.  Wood v. Day, 859 F.2d 1490, 1493 (D.C. Cir. 1988) (quoting 

Romer v. District of Columbia, 449 A.2d 1097, 1100 (D.C. 1982)).  Ms. Barrett states that she 

“suffer[ed] economic harm” because the breach “ma[de] it more difficult or impossible for her to 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 36 of 38



37 

 

practice her profession of writing.”  ECF No. 22-1 ¶ 206.  But such an allegation of generalized 

harm is insufficient.  She does not, for example, suggest that she lost a specific paid writing 

opportunity or has been unable to obtain future sources as a result of her failure to maintain 

Sloane’s anonymity (which was itself caused by The Atlantic’s breach).  Her allegations are 

insufficiently speculative.  Accordingly, she fails to state a claim on Count Six.   

2. Breach of the Author’s Agreement 

Ms. Barrett asserts breach of two sections of the contract: Section 6(b) and Section 2(c).  

ECF No. 22-1 ¶¶ 193, 204; ECF No. 20-8, at 1-2.  The court addresses each in turn.  

Section 6(b) of the Author’s Agreement required Ms. Barrett to ensure that her work “does 

not infringe . . . any other right, of any person or entity” or “invade the privacy . . . rights of 

anyone.”  ECF No. 22-1 ¶ 193 (alterations in original); ECF No. 20-8, at 2.  She purports that this 

language “should be interpreted as imposing reciprocal obligations on The Atlantic not to infringe 

any rights of any person, including rights under an agreement of confidentiality.”  Id. ¶ 200.  The 

court interprets the meaning of the contract by its plain terms unless it is ambiguous.  Red Sage 

Ltd. P’ship, 254 F.3d at 1125.  The plain meaning of the Author’s Agreement is clear: its terms 

apply solely to Ms. Barrett, not to The Atlantic, so her allegations of a breach fail as a matter of 

law.  Ms. Barrett cites no authority or legal basis to the contrary, other than to argue that it would 

produce an “absurd result” in which The Atlantic could violate the source’s confidentiality, thereby 

opening up the author to liability under the Author’s Agreement.  ECF No. 24, at 42.  But in such 

a circumstance, the plaintiff would have a claim for violation of the covenant of good faith and 

fair dealing.  There is thus no reason to depart from Section 6(b)’s plain text.   

Section 2(c) granted “exclusive worldwide rights” to the story to The Atlantic in exchange 

for its promise “to make commercially reasonable efforts, including through a contractual 

relationship with an agent selected by [The Atlantic], to make such intellectual property rights 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 37 of 38



38 

 

available to interested parties and to market such rights.”  ECF No. 22-1 ¶ 204; ECF No. 20-8, at 

1.  Ms. Barrett alleges that The Atlantic violated this term by not marketing the article and by 

“preventing” her from pursing commercial opportunities related to the article.  ECF No. 22-1 

¶ 204-05.  However, Ms. Barrett does not allege any facts to support such a claim—there is no 

basis from which the court can determine whether The Atlantic undertook “commercially 

reasonable” efforts to market her work.  If anything, as Defendants point out, the facts in the 

complaint suggest that in the face of controversy surrounding the article and its ultimate retraction, 

The Atlantic could have done little to promote the story.  ECF No. 23, 44-45; ECF No. 27, at 25.   

As a result, the court will dismiss Count Seven. 

IV. Conclusion 

For the foregoing reasons, Defendant’s Motion to Dismiss, ECF No. 23, is GRANTED in 

part and DENIED in part.  Counts One, Six, and Seven are DISMISSED.  Counts Two through 

Five will proceed.  Defendants shall file an answer on or before September 23, 2024.  Fed. R. Civ. 

P. 12(a)(4)(A).   

SO ORDERED. 

                                /s/ Loren L. AliKhan             

                        LOREN L. ALIKHAN 

                   United States District Judge  

 

Date: September 9, 2024 

Case 1:22-cv-00049-LLA   Document 38   Filed 09/09/24   Page 38 of 38


