


Víctor Amaya
Editorial coordination

Reyes Theis
Alexis Correia
Víctor Amaya
Probox
Cazadores de Fake News
Research and writing

Espaja.com
Edition and diffusion

María Alejandra Domínguez
Design and layout

RUSSIA AND VENEZUELA ALLIES IN DISINFORMATION
Published by ©Transparencia Venezuela - 2022 
The content of this work may be quoted and disseminated by any means, but only for  
non-profit purposes.

Transparencia Venezuela
Av. Andrés Bello con 1era transversal de Los Palos Grandes, Edif. Multicentro Empresarial  
Los Palos Grandes, piso 6. Chacao. Caracas. Venezuela  
Tlf: 212-286.24.10 / 286.49.47

EsPaja

TransparenciaVenezuela nomasguiso@NoMasGuiso Transparencia Venezuela TransparenciaVenezuela



3

Authoritarian learning, tools for action
María Virginia Marín Vazquez - Probox VE

Telesur: The Communicational Artillery

RT in Moscow

The Kremlin’s Vision on Venezuelan Screens

Intergovernmental Agreements

Moscow’s Replicators and Symbiosis

Narrative and Political Links

Wartime Disinformation

Russian Sources in Numbers

Distribution by subject

Distribution by national media

Contents guide

Online support

Venezuela as seen by a media outlet in Moscow

Epilogue 

Conclusions

Russia and Venezuela
Allies in Disinformation

25

24

4



4

(2019)3, that “Strategic communications 
were integrated into the kind of balancing 
strategy the Kremlin chose to employ.” He 
adds that “Russia’s more aggressive military 
posture also resulted in more offensive 
strategic communications, weaponizing the 
information sphere for military purposes 
and narratives opposing the West.”

In 2008, Russia went to war with Georgia, 
one of its former republics: Researcher 
Vladimir Rouvinski points out that “the 
coverage of the war by the Western media 
turned the Russian military victory into 
a defeat in terms of international public 
opinion”4 (p 480).

At the end of that year, then President 
Dimitri Medvedev arrived in Caracas to 
participate in the summit of the Bolivarian 
Alternative for the Peoples of our America 
(ALBA) and not only expressed his support, 
but also proposed his country as an 
associate member of the multilateral 
entity, made up of leftist nations and led by 
Havana and Caracas.

Russian communicational support for the 
interests of leftist governments did not take 
long. In June 2009, Honduran President 
José Manuel Zelaya was overthrown and 
the ALBA diplomatic machinery was set in 
motion.

In Moscow, the Cuban Embassy organized 
a meeting of the group’s ambassadors to 
Russia, requesting Russia’s contribution 
to restoring democracy in Honduras. 
“Perhaps not surprisingly, many Russian 
media outlets reported on the joint 

The alliance between Russia and Venezuela 
transcends the diplomatic realm, the cold 
headquarters of the United Nations, the 
military forts where Venezuelan soldiers 
wield modern Russian weapons and the 
joint ventures in the oil fields. In terms of 
propaganda, there is also a joint effort.

Russia not only demonstrates its interest 
in slowing down the West’s advance in 
Eastern Europe, or what it calls the “near 
abroad,” but also wishes to play a strong 
role in the area of influence of the United 
States, i.e. Latin America. Already in 2008, 
as part of its strategic foreign policy lines, 
Russia had expressed its intention to give 
a greater boost to global relations with this 
part of the world.

The strategic policy document stresses 
that the Russian Federation will pursue the 
“development of regional and sub-regional 
integration in the Commonwealth of 
Independent States (CIS) area, in the Euro-
Atlantic and Asia-Pacific regions, in Africa 
and Latin America”, given that integration 
partnerships are becoming increasingly 
important in the world economy and are 
emerging as an important factor in regional 
and sub-regional security, including 
peacemaking activities” 1.

This concept was updated in 2013, 
when Russia’s priority countries in Latin 
America were cited and the topic of 
“communications” was incorporated as a 
fundamental area2.

Rafael Camargo Lima explains in a journal 
on NATO strategic communications 

1.-	 Foreign Policy Concept of the Russian Federation – 2008 http://en.kremlin.ru/supplement/4116
2.-	 Foreign Policy Concept of the Russian Federation (item 92) https://www.rusemb.org.uk/in1/
3.-	 Camargo Lima, NATO magazine 2019  https://stratcomcoe.org/publications/strategic-communications-as-a-tool-for-great-

power-politics-in-venezuela/97

RussiaAND
Allies in

Disinformation

Venezuela



5

In any case, the long-awaited words of 
‘friend Hugo’ were finally expressed, during 
Chavez’s visit to Moscow in September 
2009, when the Venezuelan president, 
‘seizing the opportunity’ announced his 
country’s recognition of the territories”4  
(p. 484).

Russian communicational support for 
Venezuela’s geostrategic interests in 2009 
was well received in Caracas and would 
only be the beginning of collaboration in 
this area.

press conference, as well as on the ALBA 
Emergency Summit in Managua. The Russia 
Today news service provided in-depth 
coverage, from the ALBA perspective, as 
the story unfolded,” notes Rouvinski4  
(p. 484).

The researcher adds: “It is difficult to judge 
to what extent the way the mass media in 
Russia covered the crisis in Honduras could 
have encouraged Chavez to take a decision 
that Moscow had been waiting for more 
than a year: a diplomatic recognition of the 
territories in Russia’s area of influence in 
the South Caucasus. 

4.-	 ROUVINSKI Vladimir: Rusia y ALBA: ¿Un matrimonio por conveniencia? (Russia and ALBA: A marriage of convenience?)   
https://www.academia.edu/6848976/Rusia_y_ALBA_Un_matrimonio_por_conveniencia



6

have been fabricated, which was criticized 
by Telesur and Russia Today (RT)7. 

“Al Jazeera was well positioned and had the 
respect of the Latin American audience. 
Telesur seeks to assume a position in the 
Libyan conflict, and it achieved this thanks 
to this fabricated story by Al Jazeera, 
which is beginning to lose its position as 
a benchmark media outlet,” explains the 
source.

The upshot was a communicational 
rapprochement with Russia, while the 
geopolitical and economic interests of 
Putin and Chávez were increasingly aligned. 
The former Minister of Communications, 
Andres Izarra, who left office in 2012, 
confirms in an email to this investigation 
that the rapprochement with Russia Today 
took place when he no longer had links 
with Telesur, and while he was there “the 
relationship was minimal, almost null”.

Our source—who shall remain 
anonymous—worked until 2014 at Telesur 
and witnessed the beginnings of the links 
with RT. “Telesur represented the great 
link of rapprochement of other countries 
to reach Latin America. There was not so 
much a journalistic interest, but an attempt 
to build a relationship. Thus, Telesur 
served as a catapult for the penetration of 
channels such as RT or Arab media such as 
Al Mayadeen,” he explains.

This source claims that it was striking how 
RT was able to strategically use Telesur to 
position itself in terms of political contacts, 
in the media and to appear as if it were 

Telesur: The Communicational 
Artillery

Venezuela had already promoted the 
creation of Telesur back in 2005. The 
initiative was backed by Cuba, Nicaragua, 
Ecuador, Argentina and Uruguay, all with 
leftist governments. Chávez was convinced 
of the need to have communicational 
“artillery” that would help broadcast for 
a Spanish-speaking audience a different 
view of the leftist political processes in the 
world5.

The new TV station was first modeled 
after Qatar’s news network Al Jazeera, with 
which an agreement was signed in 2006, 
as Telesur’s first president, Andrés Izarra, 
admitted at the time of the signing6.

A senior journalist at Telesur, who prefers 
to remain anonymous, explains the reasons 
why the two networks drifted apart. In 
2011, Al Jazeera showed on screen images 
of Tripoli’s Green Square, supposedly taken 
over by sectors opposed to Muammar 
Gaddafi. This had important implications 
for the development of the conflict in that 
country. The scenes were later proven to 

5.-	 Hugo Chávez, su Filosofía de la Comunicación y TeleSur (Hugo Chávez, his Communication Philosophy and TeleSur)    
http://www.cubadebate.cu/especiales/2016/03/28/hugo-chavez-su-filosofia-de-la-comunicacion-y-telesur/

6.-	 Signing of Telesur- Al Jazeera 2006 agreement https://www.cubaencuentro.com/internacional/noticias/telesur-y-al-jazeera-
firman-un-convenio-de-cooperacion-11506

7.-	 https://www.youtube.com/watch?v=URizK4vmxsc

https://www.youtube.com/watch?v=URizK4vmxsc


7

To get the right news treatment, there 
was no need for editorial meetings where 
the news angles were discussed. All they 
needed was a recruitment and selection 
policy in order to have the appropriate staff 
that would follow their interests. “These 
channels like RT and Sputnik are mostly 
staffed by people who are not journalists. 
They are people who demonstrate a 
certain level of loyalty and allegiance to the 
government and they are placed in those 
positions so that nothing gets out of hand, 
because the priority is to present Russia’s 
point of view. There are kids who study 
philology or economics and then learn a 
little Spanish and are immediately given a 
job as editors or journalists,” says Espinoza.

He claims that there is a sort of unwritten 
agreement in the way information is 
treated, “in which everyone knows that 
we speak well of countries that are 
sympathetic to Russia, and not so well of 
governments that criticize Russia. So, we no 
longer have to set an editorial line directly, 
but everyone simply assumes it”.

The Kremlin’s Vision on 
Venezuelan Screens	

In 2014—after Chávez’s death and with 
Nicolás Maduro in power—Russia invaded 
Crimea. At that time, Telesur and Russia 
Today were already aligned with and 
shared the same narrative of that event.

the great ally of the Latin American news 
network based in Venezuela. They also 
explained that Telesur, as compensation, 
received training courses from RT and, 
operating as a news agency, provided them 
with Russian images. “These ties became 
closer over time,” the source says.

RT in Moscow

In Moscow, Russia Today’s work has a 
particular dynamic. What seems to be 
important is not so much the journalistic 
truth, but the narrative according to the 
Kremlin’s interests.

Edgar Espinoza is a Venezuelan who 
worked at Russia Today offices in Moscow 
between September 2011 and September 
2013, and agreed to collaborate for this 
investigation from his residence in Spain. 
He explains that “the governments with an 
affinity with Vladimir Putin received a better 
treatment when it came to presenting the 
news. If something negative happened, 
they tried to give it a more positive tone, 
trying to find other experts or analysts to 
give a perspective that was more favorable 
to those governments. It happened in the 
case of Venezuela with Chávez, Maduro 
and Argentina.”



8

A Telesur note on the web says on 
the subject: “Crimea and Russia have 
a centuries-old historical and cultural 
relationship, a fact that was reflected in 
the result of the 2014 referendum,” which 
originated Russia’s accession of that 
territory8.

That same year they exchanged material: 
RT broadcast Oliver Stone’s documentary 
My Friend Hugo, about Chávez’s life 
produced by the Latin American network; 
and Telesur broadcast the Russia-produced 
program Why, about the bombing of 
Yugoslavia by NATO in 1999.

Russia Today began to broadcast in 2014 
on Open Digital Television and through 
DirecTV, and was later added to the line-
up of TV cable company Inter, always 
in its basic package. To celebrate this 
achievement, President Nicolás Maduro 
granted an interview to Eva Golinger,  

then RT correspondent in Caracas, 
in which he noted: “RT is a revolution 
in the processes of change of the old 
communicational schemes in the world, 
such as Telesur”, he stated 9. He said that 
RT and Telesur “are like two pillars leading 
the way of what alternative communication 
should be”9.

More than 90 cable TV operators 
throughout the country carry Russia Today, 
Inter having the largest coverage. Simple 
TV used to offer it on channel 709, but in 
March 2022 it was taken off the air, as they 
were not allowed to use American satellites 
due to the sanctions imposed on the media 
after the Russian invasion of Ukraine, which 
were complied with by US-based company 
DirecTV, provider of the signal offered by 
the Venezuelan cable operator10.

Debido a la invasión de Ucrania Directv dejó de emitir la señal de RT

8.-	 Telesur and RT criticize Al Jazeera’s editing  https://www.youtube.com/watch?v=URizK4vmxsc
9.-	 Maduro highlights the impact of Russia Today in Venezuela (+ Video)   

http://www.cubadebate.cu/noticias/2014/12/06/maduro-resalta-impacto-de-russia-today-en-venezuela-video/
10.-	 DirecTV plans to drop Russia’s RT America from lineup  https://www.reuters.com/business/media-telecom/directv-plans-

drop-rt-america-lineup-2022-03-01/

DUE TO THE INVASION OF UKRAINE, DIRECTV STOPPED BROADCASTING THE RT SIGNAL.



9

Intergovernmental Agreements

In the area of communications, relations 
have continued to strengthen. On April12, 
2021, the highest authorities in the field 
of communication from Venezuela, Cuba, 
Bolivia, Nicaragua, Dominica, Antigua and 
Barbuda, St. Vincent and the Grenadines, 
St. Kitts and Nevis, and Grenada held an 
online meeting to discuss joint strategies of 
ALBA members in that area. In this sense, 
they agreed “to establish contacts and new 
collaboration alliances with media from 
allied countries, such as Russia, China, Iran, 
Turkey and others, with a view to projecting 
the achievements of the Alliance in other 
latitudes and making our realities known at 
a global level”13.

Following these instructions, in October 
2021, an inter-ministerial agreement 
on communications between Russia 
and Venezuela was signed during the 
15th Russia-Venezuela High-Level 
Commission. At the end of the meeting, 
Venezuela’s Ministry of Communication 
and Information and Russia’s Ministry of 

Digital Development, Communications and 
Mass Media signed a memorandum of 
understanding on cooperation in the field 
of mass communications14.

In 2022, since the beginning of Russia’s 
invasion of Ukraine, Russian narratives are 
replicated in Venezuelan state-run media; 
with the use of terms such as “special 
mission” instead of “invasion”, stigmatizing 
the Ukrainian government and leaving out 
any mention of Ukrainian civilian deaths in 
news reporting.

Recent analysis shows that RT and Sputnik 
teamed up with Russian embassies in the 
Spanish-speaking world to spread Kremlin 
propaganda. Both Russian state-run media 
and their diplomatic missions turned to 
Telegram to promote Putin’s justification 
of the war. These are findings from a study 
published by the Atlantic Council’s DFR Lab 
in March 202215.

Moscow’s Replicators and 
Symbiosis

In Venezuela, the public media have 
become regular replicators of content 
produced by Russian platforms. 
Information pieces from RT in Spanish 
are regularly used in local newscasts, 
particularly those of the state-owned 
Venezolana de Televisión during prime 
time, with a virtually fixed screen time on 
channel 8 between 1:00 and 2:00 p.m.,  

11.-	 Rand Corporation. The Russian “Firehose of Falsehood” Propaganda Model  
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

12.-	 European Sanctions to RT  https://www.dw.com/es/qu%C3%A9-sanciones-contra-rusia-entraron-en-vigor/a-60992465
13.-	 ALBA Agreement on communications. April 2021  https://www.albatcp.org/acta/comunicacion-e-informacion/ 
14.-	 Signing of an inter-ministerial agreement on communications Russia Venezuela  

https://mundo.sputniknews.com/20211015/rusia-y-venezuela-firman-9-instrumentos-juridicos-para-impulsar-la-cooperacion-
bilateral-1117165171.html

15.-	 RT and Sputnik in Spanish boosted by Russian embassy tweets and suspicious
	 https://medium.com/dfrlab/rt-and-sputnik-in-spanish-boosted-by-russian-embassy-tweets-and-suspicious-accounts-

3a24ded7ef57

A 2018 report by the Rand Corporation 
studies RT’s role as part of the Russian 
propaganda structure11. In 2022, US 
sanctions supported that piece, just as the 
European Parliament passed a resolution 
against the network to prevent “poisonous 
and harmful disinformation in Europe”12.



10

two to three times a week, sharing the time 
slot with Telesur’s news broadcast. They 
are also used as a favorite source to display 
international news events in their own 
newscasts but using images provided by 
the Russian platform. 

The Venezuelan state-run news channel 
also uses Russian-made content in opinion 
programs. For example, in La Hojilla, it is 
common to read headlines taken from 
the ActualidadRT.com website, at a rate of 
at least 3 to 5 per broadcast on average, 
in addition to videos taken from the RT 
news broadcasts, between June and July 
202216. Similarly, it is common to include 
the segment Ahí les va17, which until May of 
that year was hosted by Inna Afinogenova, 
who also served as deputy director of the 
website of the Russian media outlet in 
Spanish.

Afinogenova was treated by the state-
owned media system as a star of 
“alternative” information. For example, 
the newspaper Últimas Noticias—whose 
editorial line is in aligned with pro-
government narrative—even described her 
in November 2020 as an “empress” in a 
piece on the impact of the commentator  
on the discussion about the Sputnik V 
vaccine18.

On the other hand, several state-owned 
media outlets broadcast Russian content 
of different types, adapted to the contents 
announced in their programming. For 
example, public-access state-run channels 

VTV, TVes, Vive TV and Conciencia 
TV, as well as TVepaco—aligned with 
pro-government editorial lines—have 
broadcasted emblematic non-news 
RT programs such as La Lista de Erick 
(on tourism, with episodes recorded 
in Venezuela), Conversando con Correa 
(with the former Ecuadorian president), 
Tecnología en punta, El Zoom and Los Fixis, 
an animated children’s series.

Narrative and Political Links

Venezuelan state-run station VTV has not 
only replicated the Russian content, but 
also use the narratives in their newscasts 
and news programs, thus stigmatizing 
nations with liberal democracies and 
whose governments are not considered 
allies, but above all they attack the main 
common enemy: the United States, which 
they present as an imperialist, racist 
nation, exploitative of the poorest nations, 
while Russia and its allies are part of the 
progressive forces that advocate for the 
rights of the working classes.

With Telesur, the joint work led to the 
production of a joint program with Russia 
Today, called Venezuela y Rusia en la mira 
(Venezuela and Russia in the spotlight). “In 
the first episode of their joint project, RT 
and Telesur, with the help of renowned 
international analysts, reveal the other 
side of the debate, presenting information 
concealed by large media corporations to 
dispel the “information intoxication” spread 

16.-	 VTV’s La Hojilla, July 2, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=wsKm9xlK5Vk
17.-	 VTV’s La Hojilla, April 24, 2021. Minute 36:54. https://www.youtube.com/watch?v=JWEfXwPfMqo
18.-	 Inna, la “emperatriz” que se puso la vacuna rusa (Inna, the “empress” who received the Russian vaccine)   

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/historias/inna-la-emperatriz-que-se-puso-la-vacuna-rusa/
19.-	 La lista de Erick: Caracas, la ciudad de la eterna primavera (Erick’s List: Caracas, the city of eternal springtime)  

https://actualidad.rt.com/programas/la_lista_de_erick/397944-caracas-ciudad-eterna-primavera



11

by the West against Russia and Venezuela”, 
said the promotional clip of the program20.

The relationship between the Venezuelan 
government and RT has been evident not 
only on screen. In the last five years, the 
faces of the news from Caracas on that 
channel have been journalists Jessica Sosa 
and Érika Ortega Sanoja, both former staff 
of Venezolana de Televisión and Radio 
Nacional de Venezuela.

Ortega Sanoja was elected as alternate 
deputy for the ruling United Socialist 
Party of Venezuela in 2015. In 2016, 
she was appointed correspondent in 
Venezuela for RT, without publicly disclosing 
her resignation from parliamentary 
representation. Then her profile was 
published on the website of the Russian 
channel where she stated: “Practicing 
journalism in this important channel is to be 
part, as the Liberator Simón Bolívar used to 
say, of the ‘artillery of thought’“21.

RT’s broadcasts from Caracas are mainly 
produced at Telesur’s headquarters in the 
Venezuelan capital.

Wartime Disinformation

On February 24, 2022, Russia formally 
launched a long-feared military operation 
in Ukraine—a former Soviet republic with a 
pro-Western government—with the alleged 
aim of “defending” the Russian ethnic 
minority in that country, according  
to Vladimir Putin. 

Since then, the communicational apparatus 
of the Venezuelan State has been at the 
service of the propaganda directed by the 
Kremlin, or any messages that benefit its 
war efforts.

On the first day of the invasion, Freddy 
Ñáñez, Minister of Information of the 
Maduro administration, posted a series of 
messages that replicated the propaganda 
talking points of the Russian narrative on the 
military operation on Ukrainian territory, as 
part of a post thread on his Twitter account 
@luchaalmada22. He stated: “This military 
operation poses no threat to the civilian 
population of that country.”

That same day, the Spanish website El País 
published that “civilian casualties (in Ukraine) 
have reached thirty, according to data from 
news agency Efe: four civilians have died 
in an attack in the Donetsk region and at 
least22 in a Russian air attack in the Odessa 
region, on the shores of the Black Sea”23.

The Venezuelan minister also tweeted that 
“the goal of the operation is to protect 
people who have been under the abuse 
and genocide by the neo-Nazi regime for 
eight years”24. The term “neo-Nazi” was used 
by Russian President Vladimir Putin in his 
speeches to justify the invasion and was 
repeated by pro-Russian media.

Ñáñez also posted that “Ukrainian border 
guards offer no resistance to Russian 

20.-	 Start of joint transmission of the program “Venezuela y Russia en la mira” 2015  https://actualidad.rt.com/programas/vene-
zuela-y-rusia-en-la-mira/170628-rt-telesur-programa-intoxicacion-informativa-occidente

21.-	 Profile of Érika Ortega Sanoja on the RT in Spanish website, 2016 (Archive) https://web.archive.org/web/20161026231720/ 
https://actualidad.rt.com/equipo/view/205904-erika-sanoja

22.-	 Freddy Ñáñez Twitter posts on Russian “military operation” in Ukraine.  https://twitter.com/luchaalmada/sta-
tus/1496847074805096451

23.- 	 El Pais: At least 20 civilians killed in Russian shelling in Donbas, says Kiev  https://elpais.com/internacional/2022-05-16/gue-
rra-ucrania-rusia-ultima-hora-en-directo.html

24.- 	 Does Russia’s military operation pose “no threat” to Ukraine’s civilian population, as Maduro’s minister tweeted?   
https://espaja.com/fact-checking/la-operacion-militar-de-rusia-no-representa-ninguna-amenaza-para-la-poblacion-ci-
vil-de-ucrania-como-tuiteo-freddy-nanez



12

troops. This is an unclear transcript of 
Russian Defense Ministry news reports 
taken from the official RT Spanish-language 
media25. On February 26, the official 
replicated false claims that Zelensky pledged 
to annihilate pro-Russians in his country26.

Ñáñez is not the only high-level official who 
has taken on such a spokesmanship role. 
The Anti-blockade vice minister William 
Castillo retweeted on March 1 a video 
published by Katu Arkonada, a Telesur 
collaborator, showing a Nazi flag waving in a 
trench, as if it were a current event, but the 
video has actually been on the internet at 
least since 202027.

On March 15, University Education Minister 
Tibisay Lucena said that she had seen 
videos of “pregnant women trying to 
save themselves from a bloody Russian 
bombardment and then go model for a 
renowned brand,” in reference to the image 
of a woman with blankets on her arms and 
injuries on her face, during the evacuation 
process of the mother and child hospital in 
Mariupol, Ukraine, after the Russian attack 
on that facility on March 9. Thus, Lucena 
also replicated fake news28.

Russian Sources in Numbers

As mentioned above, information 
produced by Russian media is used as a 

prominent source. Several news websites 
aligned with the Venezuelan government 
regularly quote or reproduce articles 
published by RT and Sputnik, the two 
Russian propaganda media outlets with 
the greatest penetration in Latin America, 
and since the beginning of the invasion 
of Ukraine, the number of articles citing 
these Kremlin-aligned sources has 
increased considerably.

To evaluate the influence of Sputnik and 
RT in the national information ecosystem 
with numbers, Cazadores de Fake News 
identified and analyzed publications on 
Venezuelan media websites that explicitly 
quoted, at least once, content produced 
by either of these two Russian outlets.

They analyzed articles published between 
January 1, 2019 and May 30, 2022 and 
established three study phases:

•	 Phase 1, Pre-pandemic: between 
January 1, 2019 and December 31, 2019 
(the day the first COVID-19 pandemic-
related article was identified).

•	 Phase 2, Pandemic: between January 
1, 2020 and February 15, 2022 (the 
day the first article related to Russia’s 
invasion of Ukraine was identified).

•	 Phase 3, Invasion: between February 
16, 2022 and May 30, 2022.

25.- 	 RT en Español: Los guardias fronterizos ucranianos no oponen resistencia a las tropas de Rusia, afirmaron desde el Ministerio 
(Ukrainian border guards do not put up any resistance to Russian troops, the Ministry said.)

	 https://actualidad.rt.com/actualidad/421205-ministerio-defensa-ruso-instalaciones-defensa-ucrania-inhabilitadas
26.- 	 ¿El presidente de Ucrania hizo un violento spot de campaña como tuiteó el ministro de información de Maduro? (Did 

Ukraine’s president make a violent campaign spot as Maduro’s information minister tweeted?)
	 https://espaja.com/verifications/el-presidente-de-ucrania-hizo-un-violento-spot-de-campana-como-asegura-el-ministro-de-

informacion-de-maduro
27.- 	 ¿Bandera nazi ondeó en una trinchera de Ucrania en 2022, como sugiere un video retuiteado por William Castillo? (Was a 

Nazi flag waving in a Ukrainian trench in 2022, as a video retweeted by William Castillo suggests?)
	 https://espaja.com/verifications/bandera-nazi-ondeo-en-una-trinchera-de-ucrania-en-2022-como-sugiere-un-video-

retuiteado-por-william-castillo
28.- 	 ¿Ucraniana embarazada que salió herida tras bombardeo ruso es un montaje, como dijo Tibisay Lucena? (Was the pregnant 

Ukrainian woman injured after Russian bombing a set-up, as Tibisay Lucena said?)
	 https://espaja.com/fact-checking/ucraniana-embarazada-que-salilo-herida-tras-bombardeo-ruso-es-un-montaje-como-dijo-

tibisay-lucena



13

During the entire period studied, a total 
of 4,522 articles indexed by Google were 
identified, published by eight news sites 
controlled by Chavismo. Among them, 
4,402 articles (97.3%) were published by 
only five media outlets: 

•	 Telesur (telesurtv.net)

•	 Venezolana de Televisión (vtv.gob.ve)

•	 La Iguana (laiguana.tv)

29.- 	 The study was limited to the evaluation of the content published by these five media outlets, since they replicate Sputnik’s and 
RT’s narratives in Venezuela most regularly. The information on cited pieces was simplified to only the first quote made in each 
article, and limited only to RT and Sputnik. However, some of the publications contained more than one Russian media outlet 
cited: In some cases, RT and Sputnik were mentioned simultaneously; in others, other Russian media outlets such as TASS and 
RIA Novosti were mentioned.

•	 Últimas Noticias  
(ultimasnoticias.com.ve) 

•	 Agencia Venezuela News  
(venezuela-news.com)29

Sputnik was cited at least once in 2,413 
different publications, and RT at least once 
in 1,989 of the 4,402 articles evaluated.

Jul
2022

Number of articles citing RT and Sputnik, by agency cited

Month of publication

Ti
m

es
 c

it
ed

Jan
2019

Ph
as

e 
1:

 p
re

-p
an

de
m

ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 2

: p
an

de
m

ic

Jan
2020

Jan
2021

Jan
2022

Apr
2019

Apr
2020

Apr
2021

Apr
2022

Jul
2019

Jul
2020

Jul
2021

136122

194
216

217

RT

Spunik

Citing350

300

250

200

150

100

50

0

Oct
2019

Oct
2020

Oct
2022

234

300

60

50

59

18

19

9

En
d 

of
 P

ha
se

 2
: p

an
de

m
ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 3

: I
nv

as
io

n



14

Sputnik and RT were cited in the Venezuelan 
media under study somewhat regularly from 
January 2019 to July 2021. During this period, 
considering the five media outlets as a whole, 
an average of 29.7 monthly RT quotes and 26.1 
monthly Sputnik quotes were detected.

This monthly number of pieces citing Russian 
media began to increase in July 2021, peaking 
in March 2022, when the five Venezuelan 
websites together published 331 articles citing 
Sputnik and 234 citing RT.

Distribution by subject

Considering the subject matter of the 
articles published in the five selected 
national media outlets, citing Sputnik and 
RT, four categories were defined:

•	 Articles on COVID-19: related to 
the discovery and progression of the 
COVID-19 pandemic, policies to control 
the spread of the virus, vaccines, 
treatments and the impact of the 
pandemic around the world.

•	 Articles on the invasion of Ukraine: 
published since February 16, 2022 
and related to the invasion of Ukraine: 
political statements and narratives of 
the Russian government, progress of 
the conflict, phase of negotiations and 
related economic impacts.

•	 Articles on political and social issues: 
issues not related to the COVID- 19 
pandemic or the invasion of Ukraine, 
highly influenced by the editorial line of 
Russian media, including protests, war 
conflicts, events, among others.

•	 Others: include various reports with 
little influence from the editorial line of 
the Russian media: natural catastrophes 
(earthquakes, hurricanes), space 
exploration, articles on health, food, 
ecological issues, among others.

Number of articles citing RT and Sputnik, by subject

Month of publication

Jan
2019

Jan
2020

Jan
2021

Jan
2022

Apr
2019

Apr
2020

Apr
2021

Apr
2022

Jul
2022

Jul
2019

Jul
2020

Jul
2021

Oct
2019

Oct
2020

Oct
2022

En
d 

of
 P

ha
se

 1
: p

re
-p

an
de

m
ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 2

: p
an

de
m

ic

Ti
m

es
 c

it
ed

250

200

150

100

50

0

COVID-19
Invasion to Ukraine
Other
Politics, social

Subject

19
9

47

4 4

33

77 90

135
118

152

198

246

152

56

21

55

En
d 

of
 P

ha
se

 2
 : 

pa
nd

em
ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 3

: I
nv

as
io

n



15

Articles in the COVID-19 category are 
consistently cited by national media since 
the beginning of 2020 until the end of the 
study. Overall, national websites mentioned 
a monthly average of 16.2 articles citing 
Sputnik or RT during this period.

In the rest of the categories, there is an 
increase in the number of texts quoted 
since July 2021—three months after 
the meeting of the ALBA Ministries of 
Communications and three months 
before the signing of the Russia-
Venezuela inter-ministerial agreement 
on communications—with the number of 
articles cited on the categories Invasion of 
Ukraine and on Political and Social issues 
soaring in early 2022.

During 2022, Venezuelan media published 
1,343 articles on the Invasion in Ukraine or 
on Political and Social issues, citing Sputnik 
and RT.

Distribution by national media

Among the five Venezuelan media outlets 
studied, Telesur leads in the number of 
articles published citing the two Russian 
news agencies (2076 articles), followed by 
Venezolana de Televisión (1562 articles),  
La Iguana (561 articles), Últimas Noticias 
(104 articles) and Venezuela News  
(99 articles).

The number of articles published monthly 
quoting Sputnik and RT by Telesur and 
Venezolana de Televisión increased 
notably since July 2021 and skyrocketed 
since the beginning of Russia’s invasion of 
Ukraine. La Iguana, Últimas Noticias and 
Venezuela News also cited an increasing 
number of articles from Russian media 
since the beginning of the invasion:

Number of articles citing RT and Sputnik, by agency

Month of publication

Jan
2019

Jan
2020

Jan
2021

Jan
2022

Apr
2019

Apr
2020

Apr
2021

Apr
2022

Jul
2022

Jul
2019

Jul
2020

Jul
2021

Oct
2019

Oct
2020

Oct
2022

En
d 

of
 P

ha
se

 1
: p

re
-p

an
de

m
ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 2

: p
an

de
m

ic

Ti
m

es
 c

it
ed

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Telesur
Venezolana de Televisión
La Iguana
Últimas Noticias
Venezuela News

Agency

21

5
2

15

27

42

27

11

29

1 1 5

44 42
46

1

61 59

52

25

11
1 1 1 4

16
23

10

18

29
38

46

94

108

119

124
130

135

165

170
174

En
d 

of
 P

ha
se

 2
: p

an
de

m
ic

St
ar

t 
of

 P
ha

se
 3

: I
nv

as
io

n



16

xxxxxxxComparing the three periods studied, there is 
a sustained upsurge in the monthly number 
of quoted pieces from Sputnik and RT by the 
Venezuelan media outlet evaluated.

During Phase 2 (pandemic, before the invasion 
of Ukraine), Telesur, Venezolana de Televisión 
and Últimas Noticias had already raised 1.5 to 
2 times the number of articles published citing 
Russian media, compared to Phase 1 (pre-
pandemic).

Since the beginning of the invasion of Ukraine 
(Phase 3), all the media outlets studied 
increased at least three-fold the number of 
pieces citing Sputnik and RT.

La Iguana saw the largest surge in articles 
quoting Russian media since February 
2022, publishing 50 times more articles 
with mentions of Sputnik and RT than it did 
between January 2020 and February 2022.

Overall, the five news agencies studied raised 
on average 5.5 times the number of articles 
citing Sputnik and RT since the beginning 
of the invasion of Ukraine, compared to 
the number of mentions made since the 
beginning of the COVID-19 pandemic.

During the entire period studied, between 
82 and 93% of the articles with citations 
to Sputnik and RT published by Telesur, 
La Iguana, Últimas Noticias or Venezuela 
News, were related to political, social 
content or the invasion of Ukraine.

On these issues, Telesur published 422 
articles with quotes from Sputnik and RT, 
followed by 403 published by La Iguana 
and 192 published by Venezolana de 
Televisión.

Phase 1: Pre-pandemic 
from 01/01/19 to 12/31/19

Phase 2: Pandemic 
from 01/01/2020 to 02/14/2022

Phase 3: Invasion to Ukraine 
from 15/02/2022 to 05/30/2022

Mentions Mentions/mo. Mentions Mentions/mo. Diff. Mentions Mentions/mo. Diff.

Telesur 361 30.08 1204 47.2 x 1.57 511 146 x 3.09

VTV 206 17.17 862 33.8 x 1.97 494 141.14 x 4.18
La Iguana 27 2.25 62 2.43 x 1.08 472 134.86 x 55.5
Últimas 
Noticias 4 0.33 22 0.86 x 2.60 78 22.28 x 25.91

Venezuela 
News - - 19 0.74 - 80 22.86 x 30.89

TOTAL 598 49.83 2169 85.03 x 1.70 1635 467.14 x 5.49



17
Sputnik is the Russian media with the 
highest number of articles cited, during 
the period under study, by Venezolana de 
Televisión (61.78% of the total number of 
citations to Sputnik or RT of the media), 
La Iguana (74.15%) and Últimas Noticias 
(60.58%). RT was mentioned in 54.43% 
of the articles published by Telesur and 
in 76.77% of the articles published by 
Venezuela News, which had citations to 
either of the two Russian media.

Contents guide

In addition to the action of official 
spokespersons or the digital broadcasting 
apparatus of the government of Nicolás 
Maduro, the state media have received 
specific instructions on how to deal with 
the Russian invasion of Ukraine, through 
messages sent via the WhatsApp platform 
to members of their editorial staffs.

The EsPaja.com team received from a 
confidential source, a member of the 
state- owned Agencia Venezolana de 
Noticias, a message forwarded on March 
2, 2022 stating that the sender was  
“the boss”.

Number of articles citing RT and Sputnik, by subject

Number of articles citing RT and Sputnik, by agency cited

Telesur

Telesur

259 - 12,48%

946 - 45,57%

190 - 12,16%

597 - 38,22%

201 - 35,83%

145 - 25,85%

10 - 1,78% 6 - 5,77%

41 - 39,42%

40 - 40,40%

23 - 23,23%

4 - 4,04%

13 - 13,13%

76 - 76,77%

42 - 42,42%

46 - 44,23%

41 - 39,42%
11 - 10,58%

63 - 60,58%

235 - 41,89%

115 - 20,50%

416 - 74,15%

569 - 36,46%
731 - 46,80%

965 - 61,78%

1.245 - 59,97%

355 - 17,10%

1.130 - 54,43%

Venezolana  
de televisión

Venezolana  
de televisión

La Iguana

La Iguana

Últimas Noticias

Últimas Noticias

Venezuela News

Venezuela News

COVID-19
Invasion to Ukraine
Other
Politics, social

Subject:

RT
Sputnik

Citing



18

Instructions issued by the Ministry of Information and Communications to journalists 
working in the state-run media outlet on the treatment of information related to the  
war in Ukraine

1) Regarding the conflict between Russia and 
Ukraine, in accordance with the position of 
the Venezuelan State, our editorial line must 
dismantle the anti-Russian trends.

2) There is a silent advance of NATO against 
this allied nation, which intensified after the 
coup d'état in Ukraine.

3) Venezuela is not impartial, since we have 
been under attack for 20 years by the same 
NATO actors (USA and EU). 

4) Watch regularly for official statements 
by the Russian Ministry of Defense and 
President Putin.

5) Stay vigilant. Neither our information 
agenda nor the terms or glossaries can be 
dictated by NATO.

6) There is no invasion of Ukraine. Special 
operations were launched to protect 
the population from the genocide of the 
Ukrainian neo-Nazi government.

7) It is important to define it as neo-Nazi.

Noteworthy is the recent 
coverage of the self-styled 
“news agency” Venezuela 
News. Officially, it does not 
belong to the state-run media 
structure, but it is made up 
of journalists from VTV’s staff 
and the advertising on the 
web is exclusively from state-
owned companies.

Pedro Carvajalino, a 
communications agent of the 
ruling party and anchor of the 
program Zurda Konducta on 
VTV, traveled to Russia in June 
2022, together with journalist 
Lucía Córdova, former 
member of VTV and Telesur, 
to report from the area.

The instructions sent to journalist staff 
stated that the editorial guideline must 
“dismantle the anti-Russian matrices,” 
that “Venezuela is not impartial”, that they 
must follow “the official messages from 
the Russian Ministry of Defense and by 

President Putin,” and emphasizing that it 
is not an invasion of Ukraine but “special 
operations to protect the population from 
the genocide of the Ukrainian neo-Nazi 
government”, with particular emphasis on 
the adjective “neo-Nazi”.



19

Online support

The communicational strategy of the 
Venezuelan State regarding the conflict in 
Ukraine is part of Nicolás Maduro’s “total 
support” to Vladimir Putin, announced 
on February 22 in a televised speech 
and through social media30. This was 
demonstrated on the web on March 
1, after a telephone call between both 
presidents in which they discussed how 

to “boost the alliance and Venezuela’s 
strategic support to Russia”, as recorded 
by the digital observatory ProBox31.

As a reference, ProBox recorded between 
February 22 and 26, 2022 the first nine 
Twitter tags on the Ukraine-Russia conflict 
as trending on Twitter in Venezuela, with 
a clearly differentiated organic behavior 
compared to the trend after Maduro 
declared his “total support” to Moscow.

Date Trend Sub-category Tweets, 
apprx.

Users, 
apprx.

Non-organic 
behavior avg.

02/22/2022 #Ucrania International 22.957 14.490 4.63%

02/24/2022 #UcraniaRusia International 39.577 31.750 0.35%

02/24/2022 #RussiaUkraineConflict International 294.181 192.157 3.93%

02/24/2022 #Ucrania International 340.000 19.279 3.63%

02/24/2022 #Rusia International 250.000 13.382 2.64%

02/24/2022 #ThirdWorldWar International 400.000 10.179 2.07%

02/25/2022 #TerceraGuerraMundial International 245.000 44.345 10.63%

02/26/2022 #StandWithUkraine International 560.000 165.482 3.48%

02/26/2022 #UcraniaRusia lnternational 70.000 39.821 3.16%

According to the report, exactly one week after 
Maduro’s announcement, the “Radical pro-government” 
movement—a category determined by ProBox of 
accounts aligned with the pro-ruling-party discourse—
positioned the hashtag #EEUUIrrespeta (USA 
disrespects) on Twitter, reaching approximately 38,000 
messages dubbing as “hypocrisy” the US position on 
the conflict between Russia and Ukraine. According to 
the analysis, at least 52.56% of the tweets were possibly 
posted from bots or fake accounts.

On March 1, the Ministry of Communication and 
Information (MIPPCI) promoted #VenezuelaConRusia 
(Venezuela with Russia) as the second most trending 
hashtag of the day.

30.-	 Nicolás Maduro: “All the support to President Putin and his people”. 
	 https://twitter.com/nicolasmaduro/status/1496324985048215558
31.-	 Maduro expresses support to Russia’s Twitter propaganda in Venezuela 
	 https://proboxve.org/publicacion/maduro-extiende-su-apoyo-a-la-propaganda-de-rusia-en-twitter-en-venezuela

https://twitter.com/hashtag/EEUUIrrespeta?src=hashtag_click
https://twitter.com/Mippcivzla/status/1498784465849618443


20

On March 2, several pro-government 
entities positioned this hashtag as a trend, 
mainly from Venezolana de Televisión’s 
Twitter account with around 4,105 tweets. 
Most of the messages were not related 
to the conflict and at least 42.95% were 
possibly posted by bots or accounts with 
inauthentic behavior.

On that day, MIPPCI positioned 
#VenezuelaApuestaALaPaz (Venezuela 
supports Peace) with around 240,000 
tweets condemning “the disinformation 
campaign promoted by Western countries 
against Russia”. At least 68.43% of these 
messages were generated by accounts 
with inauthentic behavior.

On March 10, the Russian ambassador to 
Venezuela posted on his Twitter account 
a message about a “high-level meeting” 
with Delcy Rodriguez—vice-president of 
the Maduro regime—in Turkey with the 
foreign minister of that country within 
the framework of the Antalya Diplomacy 
Forum. In said forum, Rodriguez referred 
to the conflict between Russia and 
Ukraine, prompting MIPPCI to post 
#DiálogoEsReconciliación (Dialogue is 
Reconciliation) on March 11 with images 
of the meeting, generating approximately 
290,000 messages, 72.85% of which 
were made by accounts with possible 
inauthentic behavior.

On March 13, MIPPCI positioned the 
trend #DiplomaciaBolivariana (Bolivarian 
Diplomacy) mentioning Delcy Rodriguez’s 
remarks at the Antalya Diplomacy Forum, 
with at least 300,000 tweets of which 
approximately 76.94% were made by 
possible bots.

Before the wartime information, Russia 
was a protagonist of digital propaganda 
on healthcare and COVID-19 pandemic. 
In 2021, pro-government discourse 
dominated the conversation about 
vaccines: While civil society demanded 
the importation of vaccines and massive 
vaccination campaigns all around 
the country, generating on average 
6,011 tweets per trend (example: 
#VacunasYaParaTodos (Vaccines for 
All Now) on April 11, 2021 with 42,071 
tweets); the pro-government apparatus 
promoted the Russian Sputnik V vaccine 
generating on average 488,377 tweets per 
trend.

In total, 21 local trends with content about 
Russia were recorded in 2021, of which 
only one was informative about the arrival 
of the third batch of Sputnik V vaccines 
in the country. In addition, the other 20 
trends were intentionally positioned by the 
Oficialismo, with approximately 7,376,983 
tweets. However, this content was not 
organic, as some 62% of tweets were 
posted by possible bots or accounts with 
inauthentic behavior.

Up to June 2022, 19 trends on Russia’s 
invasion of Ukraine were recorded in 
Venezuela: 6 were promoted by the pro-
government machine, all in support of 
the Russian government, with 1,072,105 
tweets, and with an average inorganic 
behavior of 61.88%.

Russia and Venezuela’s attempts to 
influence and manipulate social media 
already had an important precedent. 
The 2019 protests in Chile against the 

https://twitter.com/VTVcanal8/status/1498856138036629513
https://twitter.com/VTVcanal8/status/1498856138036629513
https://twitter.com/Mippcivzla/status/1498950155919314945
https://twitter.com/embsergio/status/1501900259861139456?s=21
https://twitter.com/embsergio/status/1501900259861139456?s=21
https://twitter.com/Mippcivzla/status/1502215913650671622?s=20&t=ZYriiZ7uE3-1Aru4pMN6EA
https://twitter.com/Mippcivzla/status/1502949007190073345?s=20&t=7qZfzOs3AfEjDal08gni0w


21

government of Sebastián Piñera had given 
clues about a possible joint work between 
these regimes, in this case to destabilize 
an ideological adversary.

A study carried out by the Chilean 
government found that many of the 
messages that were disseminated through 
social media during the nationwide 
demonstrations came from Moscow and 
Caracas.

The study, published by Chile’s La Tercera, 
explains that 43,129 tweets came from 
Venezuela, boosting hashtags such as 
#RenunciaPiñera (Resign Piñera). It adds 
that “out of ten tweets posted from 
outside Chile, approximately six come 
from Venezuela”. Furthermore, a random 
sample of tweets show accounts with 
abnormal behavior, e.g. recently created 
accounts, or older accounts but with non-
regular usage, and others used only to 
spread information related to the Chilean 
situation31.

This joint propaganda effort was detected 
in an Oxford University study, titled 
The Global Disinformation Order 2019 
Global Inventory of Organised Social 
Media Manipulation32, where Russia and 
Venezuela, in addition to China, India, Iran, 
Pakistan and Saudi Arabia, were singled 
out as the leaders in the use of Twitter 
and Facebook to conduct foreign influence 
operations.

Venezuela as seen by a media 
outlet in Moscow

If we were to browse the print media—or 
a news website—in a city like Moscow, 
what would we find about Venezuela?

Since the invasion of Ukraine (02/24/2022), 
a law forbids Russian media to use the 
terms “war”, “aggression” or “invasion” 
instead of the official term “special military 
operation” (The New Yorker, 03/04/2022)33. 
Whoever fails to follow the governmental 
discourse faces accusations of spreading 
“fake news” and sentences of up to 15 
years in prison.

The news website Lenta.ru (“tape”) gives 
us an idea of what a “middle-of- the-road” 
media outlet is in Vladimir Putin’s Russia. 
It is one of the most popular news sites 
and has some 600,000 visitors per day in 
a country of some 144 million inhabitants. 
Almost half of its staff resigned or was fired 
in 2014, after the media was acquired 
by an oligarch close to Putin (Alexander 
Mamut), and still, it experienced episodes 
of official censorship after the invasion of 
Ukraine34.

Lenta has six entries on Venezuela 
(Венесуэла) since June 2021 35, some 
of them not precisely favorable to 
Maduro’s government, e.g., a complaint 
by the Venezuelan Academy of Physical, 
Mathematical and Natural Sciences about 
environmental destruction by PDVSA on 
02/18/202236.

31.- 	 Chile traces role of Venezuelans  https://www.latercera.com/nacional/noticia/gobierno-rastrea-rol-venezolanos-	
twitter/880408/

32.- 	 The World Disinformation Order 2019 Global Inventory of Organized Social Network Manipulation. Oxford University   
https://demtech.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/09/CyberTroop-Report19.pdf

33.- 	 The war that Russians do not want to see 
	 https://www.newyorker.com/news/dispatch/03/14/the-war-that-russians-do-not-see
34.- 	 Censorship against Lenta after the invasion of Ukraine  https://meduza.io/en/feature/2022/05/09/lenta-ru-briefly-filled-with-

anti-war-anti-putin-content
35- 	 Entries on Venezuela in Lenta  https://lenta.ru/search?query=venezuela#size=10|sort=2|domain=1|modified,format=yyyy-

MM-dd
36.- 	 Venezuelan Academy of Physical, Mathematical and Natural Sciences condemned for environmental destruction by PDVSA, 

on Lenta  https://lenta.ru/news/2022/02/18/venes/

https://www.latercera.com/nacional/noticia/gobierno-rastrea-rol-venezolanos-twitter/880408/
https://www.newyorker.com/news/dispatch/03/14/the-war-that-russians-do-not-see
https://lenta.ru/
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Mamut
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Mamut
https://meduza.io/en/feature/2022/05/09/lenta-ru-briefly-filled-with-anti-war-anti-putin-content
https://lenta.ru/search?query=venezuela


22

An alleged Lenta “critical report” on 
Venezuela, “Oil Curse“ (signed by Victoria 
Kondrátieva, 6/24/2022)37, is part of 
a series on countries affected by U.S. 
sanctions. Although the article criticizes 
the country’s “dependence on oil exports” 
and some of the economic policies of 
Hugo Chavez and his successor Nicolas 
Maduro, it is full of inaccuracies, biased 
views and half-truths about the recent 
history of the South American country.

“In the 1990s, important oligarchs shared 
power in Venezuela. Even then, the 
economy depended heavily on extraction 
of commodities, and all revenues from oil 
sales were divided among the political elites. 
Corruption and nepotism flourished in the 
country, social stratification was monstrous, 
average citizens were poor. The situation 
began to change when the charismatic Hugo 
Chávez was elected President in 1998”, reads 
one of the paragraphs.

Vchernaya Moskva (“The Evening”) is 
not directly financed by Vladimir Putin’s 
regime, but by the regional government 
of the city of Moscow (since 2011), and 
is probably the most popular printed 
evening newspaper in the capital. The 
website has published no entries on 
Venezuela since December 2019. In the 
political events of that year, amid the 
little news coverage about the distant 
tropical country, it showed an editorial line 
aligned with the interests of the Maduro 
administration. 

For example, to analyze the US sanctions, 
it turned to a pro-Maduro Russian political 
scientist as a source (01/29/2014)38, 
without mentioning any other aspects of 
the national situation.

The official media outlet Rossiyskaya 
Gazeta (“Russian Gazette”) is similar to the 
Official Gazette in Venezuela, although 
it also publishes general information. 
Since 2021, it has published five entries 
on Venezuela: interestingly, two of them 
were obituaries of people from the culture 
and entertainment world, dancer and 
dance teacher Nina Novak and entertainer 
Josemith Bermudez. In January 2021, 
it highlighted that the military alliance 
with Russia had turned the Venezuelan 
Aviation into “the strongest in the region” 
(01/26/2021) 39, and in May 2020 the 
Russian anti-aircraft systems deployed 
on the island of La Orchila “designed 
to protect Iranian oil tankers from a 
possible seizure by the United States” 
(05/23/2020)40.

Tass is Russia’s official news agency, 
and its website has an English-language 
version. It meticulously records diplomatic 
statements on the Russia-Venezuela 
bilateral relationship41, and on any 
given day, for example July 4, 2022, it 
may contain up to eight pieces related 
to Venezuela, including an article on 
the “unbeatable” Sukhoi fighter jets42, 
commercial agreements between the two 
countries43 - such as space cooperation44 - 

37.- 	 “Oil curse” Victoria Kondrátieva, Lenta. 24/06/2022  https://lenta.ru/articles/2022/06/24/venezuela/
38.- 	 Review of U.S. sanctions against Venezuela, on VM.ru  

https://vm.ru/news/692413-politolog-prokommentiroval-vvedenie-sankcij-ssha-protiv-venesuely
39.- 	 Impact for Venezuela of the military alliance with Russia  

https://rg.ru/2021/01/26/rossijskie-samolety-i-zrk-sdelali-vvs-venesuely-silnejshimi-v-regione.html
40.- 	 Russian anti-aircraft systems in La Orchila  https://rg.ru/2020/05/23/ispytaniia-buka-i-smercha-v-venesuele-pokazali-na-video.html
41.- 	 Russia-Venezuela diplomatic statements, reported by Tass.  https://tass.com/search?searchStr=venezuela&sort=date
42.-	 The unmatched Sukhoi combat aircraft  https://tass.com/defense/1475281
43.-	 The Russia-Venezuela trade agreements  https://tass.com/economy/147535556
44.-	 Special Russia-Venezuela Cooperation https://tass.com/politics/1475409



23

the opening of weekly flights45 and mutual 
appreciation for the support in a hostile 
Western environment46.

A search for the words “Venezuela” and 
“human rights”—Nicolás Maduro’s regime 
is under investigation by the Office of the 
Prosecutor of the International Criminal 
Court for violation of fundamental rights—
in the Tass agency shows only results 
from May 2019 from an unofficial source: 
a complaint by activists about arbitrary 
arrests during demonstrations that year 
(05/25/2019).47

Other than that, there are pieces on the 
“violation of human rights” of Alex Saab, 
economic operator of the Maduro regime 
prosecuted in the USA (11/08/2021) 48, or 
of the effects of Washington’s sanctions on 
the rights of the people of countries such 
as Venezuela49.

The renowned Izvestia (“Herald”), which 
celebrated its 100th anniversary in 
2017, was at one time the great national 
daily newspaper—obviously aligned 
with pro-government discourse—in 
the Soviet Union. After its dissolution 
in 1991, Izvestia reinvented itself as an 
independent media outlet with a liberal 
line that became internationally renowned 
in the 1990s.

To survive in the context of growing 
authoritarianism, the media assumed 
a position increasingly aligned with the 
Kremlin, and after it was purchased 
by the National Media Group (2008), 
another conglomerate linked to oligarchic 
interests, it could now be defined as a 
carrier of extremist positions in favor of 
Putin—and his international interests. 
Izvestia supported the Maduro regime’s 
public theory that the March 7, 2019 
“mega-blackout” in Venezuela had been 
caused by a U.S. cyber-attack50.

Igor Pshenichnikov’s writing says: “All 
these ‘tear-jerking’ articles and twitter posts 
about the lack of electricity in hospitals 
and even about the ‘death of 79 patients,’ 
as reported by Senator Rubio (US Senator 
Marco Rubio), turned out to be false (...) all 
hospitals in the country, on the initiative of 
President Maduro, were previously equipped 
with backup power generators. Not a single 
hospital was left without electricity and, 
consequently, no one died.”

Other papers referred to the swearing 
in of Juan Guaidó as “Interim President” 
stating that “a possible change of power in 
Venezuela could turn into a civil war with the 
subsequent introduction of peacekeepers”51, 
while others considered scenarios of 
a hypothetical U.S. military invasion of 
Venezuela, even with the intervention of 
nuclear submarines52.

45.-	 Moscow, Caracas to introduce weekly flights   
https://tass.com/economy/1475505

46.-	 Mutual thanks for the support in a “hostile western environment”  
https://tass.com/world/1475297

47.-	 Activists condemn arbitrary arrests in protests  
https://tass.com/world/1041723

48.-	 “Violation of Alex Saab’s human rights”  https://tass.com/world/1358827
49.-	 Effects of Washington’s sanctions on the rights of citizens of countries such as Venezuela  https://tass.com/world/1262913
50.-	 “A U.S. cyberattack left Venezuela without electricity” 

https://iz.ru/854516/igor-pshenichnikov/szhit-prekrasno-kiberataka-iz-ssha-ostavila-venesuelu-bez-sveta
51.-	 Izvestia reviews Guaidó’s swearing-in  

https://iz.ru/837336/nataliia-portiakova/podem-s-perevorotom-kak-u-venesuely-poiavilsia-eshche-odin-prezident
52.-	 “We are going to Maracaibo: US will launch a military campaign against Venezuela”,  

https://iz.ru/840921/aleksandr-ermakov/my-idem-na-marakaibo-nachnut-li-ssha-voennuiu-kampaniiu-protiv-venesuely



24

The common interests between Vladimir Putin’s Russia and 
Hugo Chávez and Nicolás Maduro’s Venezuela have fostered 
an alliance that has transcended economic, military, political 
and social agreements. The dissemination of propaganda is a 
novel field of bi-national integration.

As part of this joint work, Venezuelan state-owned and 
pro-government media have given space in their grids to 
Russian-invoiced content aligned with Putin. In addition, they 
have embraced Russian speeches in their unconventional 
confrontation with the West, making Russia look like a reliable 
ally.

In the digital field, there an evident use of cybertroops (bots) 
in Venezuela to position trends favorable to Russian rhetoric. 
Furthermore, in Russian media, references to Venezuela clearly 
promote an image favorable to Nicolás Maduro’s regime.

Conclusions



25

María Virginia Marín Vazquez - Probox VE

In countries under authoritarian contexts, where traditional media are censored, 
those who try to tell a different version than the “official” are regularly and constant-
ly persecuted. Social networks have become a fundamental space for freedom of 
expression, social organization and the construction of public opinion.

Maduro’s regime in Venezuela, as in Cuba and Nicaragua, is very clear about how 
necessary the Internet is for the relationship and development of citizens. For this 
reason, for years it has deployed mechanisms to control and/or contaminate online 
information, managing to influence and even inorganically alter the conversation in 
social networks. 

Inspired by the style of its Russian allies, where censorship and limitations to 
freedom of expression online are applied in a “soft” version, compared to what 
happens in China for example; the Venezuelan government (intelligently) executes 
the control over information in other ways:

•	 It invests less and less “public” resources in improvements, technological 
development expansions and even maintenance to the platforms that provide 
Internet service in the country. “I didn’t take away your Internet, it’s just that there 
is a bad connection” is part of the state design.

•	 “Partial” censorship of the Internet is applied mainly to websites of independent 
media or organizations in defense of Human Rights. “I don’t block you from 
seeing everything, I just prevent you from accessing what I don’t want you to 
see”.

•	 Influence and disinformation operations in social networks that generate 
massive content in favor of certain narratives, using accounts with inauthentic 
behavior, with the intention of manipulating public opinion in a space where, 
many times, the veracity of an information is associated to the reach in the 
network or different networks, and not by the work history of the media that 
publishes it, the veracity of the source or the value of the methodologies used 
for the origin of the research. The biggest problem with these is, as has been 
said, that “disinformation does not seek to make you believe in just one thing, 
but to make you believe in none”.

•	 “Legal” frameworks to control online opinions, creating new laws or adapting 
previous versions to give criminal character under criteria such as “treason” or 
“terrorism” to opinions issued through social networks. “I am neither violating 
your freedom of expression and access to information, but your expression is a 
danger to the nation.” 

E
p

ilo
g

ue

Authoritarian

toolsfor
action

learning



26

Propaganda is the only “official information”: having censored the media, coerced 
institutions, imprisoned political dissidence, suffocated academia and persecuted 
organized civil society, is the way to guarantee that your version of the facts is the 
only one accessible, that it lasts and is maintained. In this way they manage to 
impose themselves in the battle for the construction of public discourse. “I am not 
saying it, it is what people are talking about and asking for”.

It is no casualty or coincidence the investment in economic and technological 
resources, strategies and the amount of efforts by authoritarian governments 
to control and dominate the conversation that is generated in social networks; 
through the manipulation and contamination of the conversation in social networks 
not only they try to hide the reality denounced by the citizens in the only space 
still moderately available for it, but it is also used to reinforce and impose altered 
versions of international events (such as the “denazification” of Russia to Ukraine as 
the official version, for example), pretending to hide the uncomfortable reality for 
the allies in the Kremlin.

In democracy, disinformation, fake news and hate speeches aim to undermine 
the values, institutions and representatives that maintain it; but in countries with 
authoritarian contexts, they are used to manipulate, control and intimidate the 
population.

A possible solution, against these false realities created inauthentically in social 
networks, is through the education of citizens, providing tools to those who are 
the main victims of the consequences of disinformation, creating awareness and 
motivating people to engage responsibly in debates and conversations on social 
networks. 

On the other hand, it is necessary the attention of political decision makers and 
those in favor of the defense of human rights to address this as a global problem, 
to join more and more efforts in favor of the struggle for free access to information, 
denouncing these operations of influence of autocratic governments, focused 
on building possible actions that we can take today, thinking about the world of 
tomorrow.



Puede escribirnos al número +58-424-1981060


